UN TEXT DIN 2009
Am găsit din întâmplare în arhiva proprie un editorial din 2009 despre 1989, dar care ar putea să spună câte ceva și despre ziua de azi. Cum nu am timp deocamdată să scriu ceva elaborat despre evenimentele în desfășurare, reiau acest text despre suprainvestirea ideii de revoluție pe care o observăm și acum. Cred că România are nevoie de o revizie, și de un reglaj fin pe baza experienței rateurilor de până acum, nu de o revoluție, care ne-ar face să luăm totul de la zero. Asta e problema României, că a luat-o de prea multe ori de la capăt.
TOATE REVOLUȚIILE EȘUEAZĂ
Autor: Adrian CIOFLÂNCĂ
Editorial publicat in Ziarul de Iași, 24 decembrie 2009
Dezamagirile noastre legate de 1989 vin si dintr-o supraevaluare a ideii de revolutie, despre care ne imaginam ca va produce o schimbare magica, radicala si imediata.
George Orwell credea ca toate revolutiile esueaza. Tocqueville afirma si el ca revolutiile produc schimbari mai mici decit pretind revolutionarii si decit isi doresc participantii la miscarea revolutionara. Intr-adevar, cine se asteapta ca o revolutie sa provoace o schimbare totala si imediata nu poate fi decit dezamagit. Chiar si cele mai radicale revolutii - si ma gindesc aici in primul rind la revolutia bolsevica, dar si la modelul ei iacobin - au o anumita gradualitate a schimbarii, fac loc ezitarilor, poticnirilor si replierilor si isi consuma destul de repede si haotic radicalitatea. O parte din elitele vechiului regim ramin pe pozitii pentru a participa la fondarea noului sistem. Si, sa nu uitam asta niciodata, revolutiile planificate a fi totale au fost revolutii nedemocratice, singeroase, inspirate de ideologii radicale, bazate pe violenta si teroare, cu efecte profunde de dezinstitutionalizare.
Editorial publicat in Ziarul de Iași, 24 decembrie 2009
Dezamagirile noastre legate de 1989 vin si dintr-o supraevaluare a ideii de revolutie, despre care ne imaginam ca va produce o schimbare magica, radicala si imediata.
George Orwell credea ca toate revolutiile esueaza. Tocqueville afirma si el ca revolutiile produc schimbari mai mici decit pretind revolutionarii si decit isi doresc participantii la miscarea revolutionara. Intr-adevar, cine se asteapta ca o revolutie sa provoace o schimbare totala si imediata nu poate fi decit dezamagit. Chiar si cele mai radicale revolutii - si ma gindesc aici in primul rind la revolutia bolsevica, dar si la modelul ei iacobin - au o anumita gradualitate a schimbarii, fac loc ezitarilor, poticnirilor si replierilor si isi consuma destul de repede si haotic radicalitatea. O parte din elitele vechiului regim ramin pe pozitii pentru a participa la fondarea noului sistem. Si, sa nu uitam asta niciodata, revolutiile planificate a fi totale au fost revolutii nedemocratice, singeroase, inspirate de ideologii radicale, bazate pe violenta si teroare, cu efecte profunde de dezinstitutionalizare.
Cind
vorbim de revolutiile din 1989, s-ar putea spune ca avem de-a face cu o
radicalitate democratica, deci cu o radicalitate benigna. Nu prea
exista asa ceva, exista doar proiecte democratice, care se pot solda cu
democratii consolidate sau cu democratii cu defect. Democratia nu are
nevoie de tiranicid, de violenta, de epurari, pentru a reusi. Are nevoie
de cultura democratica, de institutii, lege si drepturi, de alegeri
libere, pluripartitism si partide democratice, de competenta,
transparenta, buna credinta si incredere. Nomenclaturistii romani
transformati in revolutionari la 1989 credeau in inevitabilitatea
violentei si in necesitatea tiranicidului (Ion Iliescu, Silviu Brucan).
Dar sursele lor de inspiratie erau tocmai revolutiile iacobina si
bolsevica, deci modele nedemocratice. Ideea insasi ca revolutiile
trebuie sa se desfasoare dupa un scenariu este de sorginte iacobina. Or
revolutiile anticomuniste din Europa Centrala s-au dezvaluit ca o forma
noua de revolutie, pasnica, moderata, restauratoare, fiind lipsite de
ambitii ideologice, mesianice, teleologice. Romania a fost o exceptie in
problema violentei, din cauza represiunii dezlantuite de Nicolae
Ceausescu ("Sa trageti!", spune clar Ceausescu in sedintele din timpul
revolutiei, dupa cum se vede din stenogramele publicate recent in forma
completa de Mihnea Berindei in revista "22") si a haosului violent si
absurd care a izbucnit din 22 decembrie. In rest, daca stam sa ascultam
azi in liniste inregistrarile si marturiile de la revolutie, vedem peste
tot indemnuri la non-violenta, la moderatie.
Ca
sa fim precisi, in revolutia romana din 1989, au existat doua tipuri de
moderatie. Pe de o parte, moderatia unei bune parti a revolutionarilor rank-and-file,
asemanatoare ethosului central-european, non-violent, pacifist. Si
moderatia fostilor nomenclaturisti transformati in revolutionari, care
au directionat miscarea revolutionara spre agenda lor si care isi doreau
doar o revolutie corectoare a comunismului, nu una refondatoare. Din
cauza interpolarii fostilor nomenclaturisti in miscarea revolutionara,
am avut paradoxul ca revolutia cea mai violenta din Europa de Est sa
produca schimbarea cea mai mica.
Astazi, la 20
de ani de la revolutie, nu exista inca un consens asupra unei naratiuni
minimale privind revolutia. Am mai spus-o, acesta este unul din marile
esecuri intelectuale si institutionale de dupa 1989. In sondaje, nu
exista o versiune creditata asupra evenimentelor care sa depaseasca 50%
din opinii. Intr-un ultim sondaj CURS pe aceasta tema, 47% dintre romani
cred ca a fost vorba despre o revolutie, iar 36% despre o lovitura de
stat. In ce ma priveste, vorbesc fara complexe despre o revolutie si
tratez ca fantasmagorice si grotesti toate scenariile conspirationiste
care invadeaza "documentarele" despre revolutie la fiecare aniversare
(inclusiv in acest an, inclusiv, in mod scandalos, pe televiziunea
publica). Pe de alta parte, disting, pe urmele lui Rod Aya, intre
revolutie si efecte revolutionare. In 1989, am avut o revolutie, dar
care a fost urmata de efecte revolutionare limitate, minimale timp de
citiva ani dupa, din cauza lipsei unei elite alternative la elita
comunista resapata care a confiscat friiele puterii pentru o vreme.
Toate
revolutiile sint esecuri in sensul ca au efecte limitate. Desigur, in
cazul romanesc, mai ales in intervalul 1990-1996, am avut intirzieri
nepermise si ambiguitati condamnabile. Dar nu putem astepta de la o
revolutie mai mult decit produce. Revolutia din Romania a fost eroica si
demna de o buna memorie, desi lipsita de luciditate si nu indeajuns de
orientata democratic. Consolidarea democratica post-revolutionara a fost
cea cu probleme. Nu trebuie sa blamam revolutia, ci modul in care am
stiut noi sa ne folosim de ea.
Comentarii