CONFUZIA MEMORIILOR
Antimemoria Holocaustului și a comunismului
            de Adrian Cioflanca
În revista 22 (24.04.2012) 
            
 
 Există mai multe medii care produc în România de astăzi radicalism alimentat de ideologii extremiste.
Există mai multe medii care produc în România de astăzi radicalism alimentat de ideologii extremiste.România se confruntă cu regularitate, de ani buni, cu scandaluri provocate de declarații sau acțiuni care ofensează memoria Holocaustului. Frecvența lor, precum și diversitatea celor implicați arată că nu vorbim despre o problemă marginală și accidentală.
Anul acesta au fost deja două astfel de scandaluri. Dan Șova, purtătorul de cuvânt al PSD, a declarat că pogromul de la Iași nu a avut loc, stârnind reacții energice din partea reprezentanților Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România (INSHR) și Memorialului Holocaustului din Washington. Șova a trecut prin penitența unui drum la Washington, unde a stat câteva zile la cititorul de microfilme, parcurgând documente care vorbesc despre implicarea României în Holocaust și sperând ca asta va fi suficient pentru a-i fi uitat derapajul.
 Zilele trecute s-a petrecut un alt scandal. INSHR a descoperit că 
reprezentanții Consiliului Județean Suceava acordă sprijin și credit 
unui personaj controversat pe nume George Ungureanu. Două volume scrise 
de acesta au fost finanțate spre publicare de CJ Suceava. Problema este 
că primul volum, conținând memorialistică autobiografică, are pasaje 
vădit antisemite, în secțiunile care trec în revistă trecutul de 
legionar și comisar de românizare al centenarului George Ungureanu. Cel 
de-al doilea, în aparență un nevinovat volum de poezii pentru copii, îl 
are pe copertă pe autor împreună cu o imagine a lui Corneliu Zelea 
Codreanu. Când a izbucnit scandalul, au venit, de asemenea, scuze din 
partea oficialilor PDL implicați în această afacere.
 Ce aflăm din cele două istorii? Cazul Șova a fost discutat îndelung, 
așa că mă opresc la câteva observații. Nici acum nu știm dacă 
afirmațiile negaționiste ale senatorului PSD au fost făcute din 
convingere calificată sau din ignoranță. Oricum, și într-o situație și 
în cealaltă, ar fi o morală de învățat. Există mai multe medii care 
produc în România de astăzi radicalism alimentat de ideologii 
extremiste. Ar merita studii serioase din partea sociologilor. Un astfel
 de mediu îl constituie grupările ortodoxiste, antioccidentale și 
xenofobe, apărute la umbra seminariilor și facultăților de teologie 
ortodoxă. Un altul este produs de cadrul formativ al instituțiilor de 
forță (armată, poliție, SRI) unde este exersat în continuare cultul 
antieroului Ion Antonescu și al altor figuri nedemocratice. Figuri 
intelectuale cu trecut fascist precum Nae Ionescu furnizează în 
continuare o modă influentă. Este de pomenit, de asemenea, mediul 
facultăților de istorie unde înfloresc grupări legionaroide (codreniste,
 simiste) sau ultranaționaliste (sincretice, asimilând legionarismul, 
antonescianismul și ortodoxismul într-o sinteză radicală construită după
 modelul naționalismului integral profesat în timpul celui de-al doilea 
război mondial, la care se adaugă contribuția de neșters a 
naționalismului ceaușist și securist). Pentru că nici în școală și nici 
măcar în facultățile de istorie nu se prea învață despre Holocaust, 
ajungem la situația în care opiniile oamenilor să fie formate de 
cărți/articole negaționiste scrise de unii precum Alex Mihai Stoenescu, 
Gh. Buzatu, Teșu Solomovici, Paul Goma, ultradistribuite pe tarabele 
țării etc. Dan Șova a absolvit facultatea de istorie, dar și-a format opiniile 
despre istoria contemporană de la Buzatu și Solomovici, iar rezultatul a
 fost cel știut.
 Limitez
 enumerarea mediilor radicale, care altfel ar trebui să fie foarte 
lungă, pomenind de cultul născut în jurul unor personaje care au făcut 
închisoare sau au pierit în timpul comunismului, dar care au trecutul 
pătat sau controversat. Luați de exemplu cultul din jurul legionarului 
anticomunist Ion Gavrilă Ogoranu. În ultimii 20 de ani, a fost construit
 un adevărat panteon cu „martiri“ ai comunismului, în care, pe lângă 
figuri demne de tot respectul, care s-au opus comunismului de pe poziții
 democratice, sunt adăugați foști legionari, cuziști, antonescieni sau 
criminali de război. Or, așa cum există o specie de antifascism care 
alimentează radicalismul (antifascismul comunist), la fel există o 
variantă de anticomunism care a fost și este o sursă a extremismului. 
Numeroase crime și nedreptăți au fost făcute, în perioada interbelică și
 în timpul celui de-al doilea război mondial, în numele 
anticomunismului.
 Există adevăruri delicate care vor trebui spuse de istorici în viitor 
într-o formă elaborată. Unul dintre ele arată într-o formă brută astfel:
 comunismul s-a instalat mai ușor decât se anticipa nu doar pentru că 
s-a folosit de tancurile sovietice, de falsificarea alegerilor și alte 
măsuri antidemocratice, ci și pentru că a mobilizat părți din societate,
 creându-le iluzia că reprezintă o alternativă la excesele îngrozitoare 
de până atunci ale dictaturilor succesive. Un alt adevăr delicat este că
 o parte din represiunea comunistă reprezintă echivalentul românesc al 
denazificării și al politicilor retributive postbelice. Pedepsirea 
criminalilor de război, a colaboraționiștilor și militanților fasciști a
 fost cerută mai peste tot în Europa. A fost asumată și de România 
comunistă, prin tratate internaționale. Problema este că regimul 
comunist s-a folosit de această necesitate legitimă, extinzând cadrele 
represiunii la multe alte categorii, amestecând democrați și 
nedemocrați, deținuți politici și deținuți de drept comun, lăsând astfel
 o grea moștenire memorială după 1989. Pentru promovarea memoriei 
democratice, din masa mare de victime ale comunismului trebuie 
discernute cele care au trecut utilizabil.
 Extremiștii impenitenți nu pot constitui modele. George Ungureanu, cel 
celebrat de autorități la Suceava ca martir al comunismului, a stabilit 
nefericitul record de a încorpora în longeviva-i biografie câteva dintre
 cele mai importante trăsături ale răului secolului XX. A lucrat în 
Straja Țării a lui Carol al II-lea, a devenit apoi legionar, comisar de 
românizare în timpul statului național-legionar, îmbogățindu-se în 
timpul războiului de urma deprivării evreilor; a fost închis pentru 
complot armat de regimul comunist; Securitatea a făcut mari eforturi 
să-l recruteze (CNSAS a identificat o notă informativă dată de Ungureanu
 cu nume de cod); după ieșirea din închisoare a abjurat legionarismul, a
 devenit suporter al național-comunismului, după care, după 1989, a 
revenit promotor al legionarismului. Cum ar putea fi acest om un model? 
Confuzia memoriilor ne va face mult rău dacă nu vom ști să o gestionăm. 

Comentarii
Mie mi se pare cunoscut, seamănă a selecţie pe baza trecutului sănătos, exercitată din plin în timpul comunismului. Şi oare prosemitismul ăsta extrem, falsa pioşenie cu care statistici false defilează pe sub ochii noştri, nu constituie tot o formă de extremism pe care fix în articolul ăsta în condamnaţi? Vă recomand un document interesant, statistica evreilor morţi în lagărele de concentrare, alcătuită de Crucea Roşie, potrivit căreia numai un sfert de milion de evrei şi-au pierdut vieţile. Cât despre centenarul cu trecut legionar, s-avem pardon! Pe coperta cărţii nu este autorul în compania lui Codreanu, ci autorul cu un perete în spate, perete pe care şade, neobservată, poza respectivului personaj. E o mică diferenţă de nuanţă. Cât despre trecutul intelectualilor, dacă ar fi să-i cernem pe cei care au avut de a face cu una sau alta dintre formaţiunile extremiste, am rămâne o naţiune de cretini, analfabeţi, nonvalori incapabili de creaţie. Ăsta e extremism, nu negaţionismul, care e o idee extremă apărută doar ca reaccţie naturală şi la fel de condamnabilă cu ultraortodoxismul semitic.