INTERVIU PENTRU DIGI 24 PE TEMA 23 AUGUST
INTERVIU. În România nu există o carte foarte bună pe subiectul 23 august
Istoricul Adrian Cioflâncă
DIGI 24
Publicat: 23 august 2012
Deși evenimentele din 23 august sunt cunoscute de
istorici destul de detaliat, în România nu a fost publicată nici o carte
foarte bună pe subiect, crede istoricul Adrian Cioflâncă, membru în
Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securitățiii și
cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie "A.D. Xenopol". (text de
Laura Ștefănuț)
”Aștept pe cineva din noua generație de istorici să scrie o carte
analitică despre 23 august, după standarde occidentale”, spune Adrian Cioflâncă.
Povestește că la vremea aceea România era într-un ”context infernal”,
iar decizia Regelui Mihai a fost cea corectă, deși cam tardivă: regimul
Antonescu trebuia încheiat. Decizia din 23 august, prin care Regele
Mihai l-a înlăturat pe Ion Antonescu, Conducătorul statului și a hotărât
încetarea colaborării cu Puterile Axei și lansarea unui armistițiu cu
URSS nu a condus în mod direct la instaurarea comunismului în România,
explică istoricul. Cu toate astea, comuniștii și-au revendicat momentul
23 august, care a devenit zi națională sărbătorită prin ”spectacole
grotești și istovitoare”, își amintește istoricul. La rândul lui,
înainte de 1989, stătea ”zile în șir în piețe publice și stadioane, în
soare și fără mâncare” pentru a exersa coregrafii cu ocazia zilei de 23
august.
Realitatea istorică nu a fost expusă suficient de echilibrat nici după
1989, spune Adrian. Spre exemplu, legat de perioada Antonescu se
vorbește mai mult de lupta lui împotriva bolșevicilor și intenția de a
recupera Basarabia și Nordul Bucovinei, însă prea puțin despre
antisemitismul virulent de atunci.
Noi dovezi privind acțiuni antisemite din trecutul României sunt
descoperite constant. În 2009, Adrian Cioflâncă, împreună cu o echipă de
arheologi de la Universitatea „Al. I. Cuza”, a găsit o groapă comună cu
evrei uciși în 1941, lângă Iași. ”Ca să înțelegeți nebunia mitului
iudeo-bolșevismului care a dus la acest masacru și la multe altele,
dintre cei 36 de oameni omorâți, 12 erau copii (cu vârste între 2 și 16
ani) și 9 femei”, detaliază istoricul. Parchetul militar din România a
deschis o anchetă care nu s-a finalizat încă.
În prezent, Adrian Cioflâncă scrie două cărți despre pogromul de la Iași din 1941 și vrea să lanseze siteul www.pogromuldelaiasi.ro, unde va pune materiale documentare adunate în România, SUA și Israel despre masacrele din vara acelui an.
Ce însemna pentru România de sub mareșalul Ion Antonescu războiul cu Uniunea Sovietică?
De obicei, intrarea în război alături de Germania nazistă la 22 iunie
1941 este povestită istoriografic ca o oportunitate istorică accesată cu
prețul unui compromis cu Hitler pentru recuperarea teritoriilor
pierdute în favoarea Uniunii Sovietice un an mai devreme. Dar apropierea
de Hitler, deloc accidentală, s-a realizat pe fondul unei afinități
ideologice și în vederea participării la un proiect comun: o noua ordine
politică și rasială.
Conform declarațiilor lui Ion și Mihai Antonescu, războiul a fost nu
doar ocazia pentru recuperarea Basarabiei și a nordului Bucovinei, ci și
oportunitatea istorică pentru purificarea etnică a României. Ion
Antonescu a spus clar că rostul războiului a fost „ca să curățim rasa de
acești oameni” - adică de evrei. Mihai Antonescu vorbea de
„purificarea Neamului nostru de toate acele elemente străine sufletului
lui” și adăuga că îi este indiferent dacă intră în istorie ”ca
barbari”.
Dimensiunea anticomunistă a acțiunilor militare din acest război total a
fost cuplată, la fel ca în discursul nazist, cu un antisemitism
virulent.
Cum s-a manifestat acest antisemititism virulent al lui Antonescu?
A avut loc angajarea soldaților, a autorităților și civililor în
atrocități abominabile împotriva evreilor. Situația este documentată,
printre altele, în miile de dosare trimise în instanță după război și
aflate astăzi la CNSAS.
Din 1942, pe măsură ce lucrurile se împotmoleau pe frontul sovietic,
războiul împotriva Uniunii Sovietice s-a transformat, în limbajul
antonescian, în război „de apărare”, iar în chestiunea evreiască s-a
produs o anumită decuplare de soluția finală nazistă.
De ce astăzi se discută mai puțin programul antisemit al lui
Antonescu și mai mult intenția de a recupera Basarabia si nordul
Bucovinei?
Când Antonescu a pornit războiul, ideea recuperării teritoriilor a fost
principalul element mobilizator ținut minte de bunicii noștri care au
fost pe front. Agenda purificării etnice era formulată public mai puțin
pregnant, mai vag, iar detaliile operative nu erau evident dezvăluite.
S-a vorbit liber despre aceste subiecte în intervalul scurt dintre
1944-1948, după care regimul comunist a instituit blocajul. Noua
istoriografie naționalistă avea toate motivele să evite acest subiect
apăsător pentru istoria unui stat. Nu este ușor să admiți că liderii
României au fost implicați în atrocități în masă.
Care era contextul de la 23 august 1944?
România din vara anului 1944 se afla într-un context infernal. Era
prizonieră a unei alianțe dezastruoase cu Germania nazistă sub
amenințarea unei ocupații militare germane de felul celei produse în
Ungaria în martie. Pe de altă parte, era presată de Armata Roșie și de
cererea de capitulare necondiționată formulată de aliați.
Toate soluțiile presupuneau riscuri majore, fapt care a atras ezitarea
tuturor celor implicați în diferite negocieri în România și afară, și
doar precipitarea situației pe front l-a determinat pe regele Mihai să
grăbească căderea regimului Antonescu și reorientarea politico-militară a
României. A fost susținut de reprezentanții partidelor politice reunite
în Blocul Național Democrat.
Judecând astăzi, este clar că a fost decizia corectă, deși cam târzie.
Ce consecințe a avut momentul 23 august?
În plan intern, deriva care a dus la instalarea regimului comunist nu
poate fi pusă în legătură cauzală cu 23 august, ci doar circumstanțială.
23 august a contribuit, fără doar și poate, la slăbirea poziției
militare a Germaniei pe frontul de est. Uniunea Sovietică a tratat însă
brutal noul stat aliat.
Istoricii au dreptate să observe că prezența trupelor sovietice în
România a făcut ca instalarea unui regim comunist la noi să pară
inevitabilă. Totuși, astăzi știm că în Uniunea Sovietică exista doar o
intentie de comunizare a Europei de Est, dar nu un ”master plan” așa că
întâmplările și circumstanțele locale au avut rolul lor, după cum
explică Vladimir Tismăneanu.
Și la nivelul populației? Care au fost primele urmări după 23 august?
A existat o autoiluzionare și un anumit oportunism în anii imediat
următori. Zeci de mii, apoi sute de mii de oameni intră în PCR între
1944 - 1948. Recrutarea mecanică și condiționarea ascensiunii sociale și
profesionale de intrarea în partid s-au produs abia după 1948. Așadar,
comunismul nu s-a impus doar cu forța, ci și prin cooptare, seducând
segmente importante ale societății românești și asmuțindu-le împotriva
altora. Șirul de dictaturi, abuzurile regimului antonescian, războiul
mondial și războiul rece au făcut ascensiunea comuniștilor mai ușoară.
Cum a fost momentul valorificat in discursul comunist din România?
Comuniștii au participat la deciziile care au dus la 23 august, în
special prin Lucrețiu Pătrășcanu și Emil Bodnăraș. Rolul lor este totuși
secund. Comuniștii și-au arogat propagandistic toate meritele, negând
tocmai rolul determinant al regelui. 23 august, devenită zi națională, a
primit titulaturi din ce în ce mai pompoase și prilejuia, cu precădere
în timpul lui Nicolae Ceaușescu, spectacole grotești și istovitoare.
Și în prezent există mituri istorice care trec drept realități.
În comunism, am trăit în plină mitologie istoriografică și există o
responsabilitate a istoricilor, nu doar a propagandiștilor, pentru acest
derapaj. Multe dintre mituri au supraviețuit anului 1989 sau au apărut
altele noi.
În anii '90, de exemplu, am asistat la o eroizare deșănțată a lui Ion
Antonescu și a legionarilor. Abia Comisia Wiesel, care a făcut ca statul
român să-și asume participarea la Holocaust, a mai domolit această
tendință. Regimul Antonescu era impregnat de xenofobie, antisemitism,
viziuni antidemocratice – și este îngrijorător că reprezintă încă un
model pentru mulți oameni.
Există și un mit al interbelicului care răstoarnă în oglindă
diabolizarea din vremea comunistă. La o privire atentă, sistemul
democratic interbelic prezenta multe defecte: guverne incontrolabile, cu
tendințe autoritare, alegeri mereu cu probleme și multe accente
antimoderne și antidemocratice (vedeți detalii în lucrarea lui
Hans-Christian Manner).
Cum de stau ”în picioare” aceste mituri?
Mitul este o combinație între credință și știință și este extrem de
rezistent la ”anticorpii” rațiunii. Poate modela gândirea și o poate
ține și prizonieră. De multe ori, miturile istorice sunt mai puternice
decât adevărurile istoriografice.
Credeți că școala din România este vinovată pentru întreținerea miturilor?
În facultate, mi s-a tot spus că miturile au rostul lor în construcția
unei națiuni. Realist vorbind, așa este, dar aș fi preferat să nu mi se
spună asta pentru a justifica transmiterea instituționalizată de mituri.
Școala, la orice nivel, trebuie să transmită o imagine onestă a
istoriei noastre, bazată pe cercetare științifică, nu una flatantă și
contrafăcută.
Am văzut că v-ați creat un fel de specializare în căutarea
gropilor comune lăsate de regimurile dictatoriale. Cum ați ajuns la
acest subiect?
A contat destul de mult mediul în care m-am format. În 2009 Radu Ioanid
a tot insistat să încep cercetările pentru depistarea unor gropi comune
în zona Iași, de a căror existență prezumtivă știam din presă. Am
primit sprijinul Muzeului Holocaustului din Washington, al Institutului
Național pentru Studierea Holocaustului din România și al unei foarte
bune echipe de arheologi de la Universitatea „Al. I. Cuza”. Apoi am
lucrat la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria
Exilului Românesc, care avea deja o tradiție de arheologie contemporană
și am continuat treaba.
Cum ați descoperit gropile comune din zona Suceava?
Am pornit de la informații istoriografice, documentare și de istorie
orală. Spre unul din cazuri, cel al țăranilor din zona Rădăuților uciși
de Securitate, m-a orientat Dorin Dobrincu ( fost director Arhive
Naționale n.r.), cazul gropii comune de la Șcheia cu deținuți din
colonia de muncă de la Ițcani l-am descoperit după ce am fost contactat
de un preot din zonă.
Ați întâmpinat și dificultăți în cercetare?
În cazul coloniei de la Ițcani, cercetările de profunzime au fost
făcute imposibile de haosul funerar de la noi. Peste gropile comune au
fost îngropați alții și alții, au dispărut și crucile, și este foarte
greu să ajungi la stratul de acum 60 de ani. La Ițcani ar fi mai fi o
zonă unde am putea săpa după apariția unor indicii noi, dar avem nevoie
de finanțare.
Cine sunt acești oameni aruncați în gropile comune?
Sunt oameni care fie au fost executați sumar de Securitate pentru a
răspândi teroarea, ca în zona Rădăuților în 1949, fie au murit din cauza
frigului, a foamei, epuizării și bolilor în condițiile inumane din
lagărele de muncă, cum s-a întâmplat în colonia de barăci de la Ițcani,
în 1952-1953. În ultimul caz, nu avem nici măcar lista lor pentru că
inapetența birocratică a statului român combinată cu disprețul
instituționalizat în acele vremuri față de viața și demnitatea umană au
făcut ca documente precise să nu se păstreze.
Căutările noastre sunt o modalitate de restaurare a demnității și de
reparație pentru victime. La CNSAS, instituția unde activez acum, lucrăm
la un proiect prin care să facem publice din oficiu dosarele cu listele
oamenilor internați în lagăre și colonii de muncă în perioada
comunistă.
Comentarii