IN FUGA DESPRE RASISMUL DE PE STADION
Am vazut stirea cu amenda data clubului Steaua pentru
scandarile rasiste din timpul meciului cu Rapid. Intimplarea face ca am fost la
meci luni, pe Arena Nationala. Toate bune si frumoase, stadion aratos, lume
multa, atmosfera. Dar agresivitatea care plutea in aer si strigatele rasiste
m-au îngrozit. Am vazut mii de oameni cu aparenta decenta racnind din toti
bojocii lozinci in care rapidistii erau numiți „tigani”. Crainicul stadionului a intrat si el
în joc, incitind suplimentar (inteleg ca azi Gabi Safta si-a dat demisia). Nu
intimplator a iesit cu bataie si lucrurile au continuat in oras dupa meci. Mi
se va spune ca asa e la stadion. Ok, atunci sa nu mai aud ca atmosfera pe Arena
Nationala este civilizata, ca nu e, deocamdata. Mi se va mai spune ca
scandarile nu sint rasiste, ca rapidistii erau cei vizati. Da, dar si
sovieticilor li se spunea in 1941 ca sint „iudeo-bolsevici”, „jidaniti” etc si
asta era antisemitism prin excelenta. E condamnarea definitiva sa-i spui cuiva
ca e „tigan” sau „jidan”. Incercati sa vedeti in jur citi oamenii au ceva cu
tiganii (nici povestea cu evreii nu le-a trecut). Am mai facut profetia asta:
tare mi-e teama ca intr-un context complicat si tensionat ne vom trezi „ca din
senin” cu un pogrom anti-roma ca la manual.
Iată un text semnat de doi colegi de la Universitatea Al. I. Cuza pe aceasta tema:
Fotbalul
a încetat de mult să mai fie un simplu joc. Proiectăm în confruntarea din teren
frustrări sociale, uneori ancestrale. Nu vrem doar să învingem sportiv un
adversar, ci dorim, mai curând, să-l aneantizăm, ataşându-l de toate stigmatele
sociale şi identitare. Manifestările rasiste din derby-ul Steaua-Rapid vin pe
fondul unor acute probleme de receptare a „celuilalt” în societatea românească
în imposibilitatea despărţirii de trecut şi a inadecvării politicilor de
integrare şi de acceptare în prezent. Foarte puţini au o gândire liberală şi
încearcă să construiască relaţia cu „ţiganii” / rromii altfel decât anulându-le
specificitatea. Acceptând într-o măsură redusă pluralismul, mai curând îi
excludem, ne dorim să fie identici cu noi. Declamăm principii sau valori, dar
în fapt gândim în stereotipiile limbajului comun.
Cazul
galeriei steliste care a utilizat un nume, pe cel al lui Eugen Grigore, pentru
a-i anihila simbolic pe ceilalţi arată derapajul cultural şi valoric pe care îl
trăim astăzi. După 20 de ani, societatea românească se află încă în tranziţie,
chiar în ceea ce priveşte reperele negative.
Cazul
lui Eugen Grigore este un caz care ţine de penal, nu de istorie. El nu este un
simbol uşor apelabil. În nici un caz nu face parte din galeria eroilor. Nici
măcar a celor negativi. Este mai curând drama individuală a unui om simplu,
şofer la o autobază din Iaşi, care încearcă să răzbune pierderea tragică a
familiei sale (soţia şi cei trei copii omorâţi în casă), ucigând la rându-i pe
o parte din cei pe care personal îi individualizează drept responsabili:
ţiganii, mai precis o şatră aflată la marginea localităţii unde trăia. Despre
personajul în sine se cunosc puţine date sigure, altele decât cele oficiale. De
exemplu, nu ştim dacă avea anterior sentimente anti-rrome sau, în cazul
răspunsului pozitiv, cât de puternice erau astfel de reprezentări, aşa încât să
se transforme în convingeri şi să-l conducă la crimă etnică, întrucât omoară
conştient copii, femei şi bărbaţi. În mod evident, nu putem extrapola plecând
de la cazul Grigore, vorbind despre
relaţia conflictuală existentă în societatea românească între românii
majoritari, înzestrataţi cu toate virtuţile civice (cinste, hărnicie etc.) şi
ţiganii, aflaţi la antipodul unor astfel de reprezentări. În orice caz, nu cu
Eugen Grigore ca personaj central. Există o istorie a urii interetnice,
materializată în secolul XX în deportări colective motivate ideologic şi
ajungând până la lăgărul de concentrare şi exterminare. Dar din ce ştim, Eugen
Grigore nu face direct parte din această istorie. Nu putem să-l plasăm într-o
galerie cu Ion Antonescu.
Cazul
recent al meciului de fotbal, în care personajul Grigore a fost adus în
discuţie, are legătură cu absenţa discuţiei reale despre ei şi despre noi,
dincolo de clişeele culturale. Incidentul Grigore
a creat emoţie şi un început de dezbatere pentru că el a fost ocultat până
acum. Până în 1989, astfel de tragedii erau cenzurate şi clasificate de autorităţile
politice ale epocii, dincolo de formalismul, ipocrizia şi secretomania ce au
dominat perioada comunistă, devenite adevărate naturi ale indivizilor
regimului. Canalele de pătrundere a unor astfel de informaţii tragice erau
atent supravegheate. Urmărind crearea „omului nou” şi utilizând retorica
societăţii perfecte, România comunistă multilateral dezvoltată nu cunoştea nici
măcar tensiunile sociale, cu atât mai puţin cele de natură etnică, inginerii
sufletelor regimului Ceauşescu au evitat extinderea referirilor la subiect.
Asemenea crime erau la ceilalţi, dincolo de Cortina de fier. Românii majoritari
şi naţionalităţile conlocuitoare trăiau în armonia ideală dictată de
naţional-ceauşism.
Ţinute
într-un echilibru relativ sub comunism, aceste tensiuni etnice au irupt în
spaţiul public de după 1989. Atitudinile necenzurate şi acţiunile sau poziţiile
uneori iresponsabile cu privire la minoritatea rromă ale unor actori politici,
dornici de a capitaliza xenofobia majorităţii, s-au transferat şi în viaţa
sportivă. Mai ales în Bucureşti, unde rivalităţile tradiţionale s-au
transformat în adevărate războaie urbane între ultraşi, cu tactici, lideri şi
armate, reperul identitar al „ţiganului” a fost intens utilizat, pasat de la o
galerie la alta. Ultima folosire pe arena sportivă face parte dintr-o tragedie
a societăţii româneşti, incapacitatea de a ne despărţi de căutarea „ţapului
ispăşitor”.
Eugen Grigore este un personaj tragic în sine,
instrumentalizat, din necunoaştere şi din lipsă de respect, împotriva
celuilalt.
Ovidiu Buruiană, Diego Ciobotaru
Facultatea de Istorie
UAIC
Comentarii