TERORIȘTI, ZVONURI ȘI DIVERSIUNI. ASEMĂNĂRI ÎNTRE REVOLUȚIA DIN 1989 ȘI POGROMUL DE LA IAȘI DIN 1941
Adrian Cioflâncă publicat în LAPUNKT
Da, nu este comparația cea
mai la îndemână. Cele două explozii de violență colectivă sunt foarte diferite
între ele, iar diferențele sunt mai multe și mai importante decât asemănările.
Este dificil să compari o revoluție democratică menită să restaureze libertatea
unei națiuni cu un masacru antisemit comis de forțe antidemocratice. Nici nu
are rost să vorbesc despre diferențe, sunt evidente. Dați-mi voie să semnalez,
în schimb, patru asemănări care au relevanță în orice discuție despre izbucnirile
de violență colectivă din România
secolului XX.
Enunțate pe scurt, aceste asemnări sunt: 1) rolul
devastator al zvonurilor; 2) psihoza „teroriștilor” și rolul „focului
prietenesc” în producerea victimelor; 3) invocarea unor diversiuni menite să
stârnească panică (printre altele, prin utilizarea unor dispozitive speciale și
focuri de armă cu gloanțe oarbe); 4) conflictul / concurența dintre Armată și
forțele ministerului de Interne.
REVOLUȚIA
Începând din 22 decembrie
1989, în București și alte orașe ale României au început împușcături
misterioase. Dacă până în 22 decembrie era clar că au tras forțele Ministerului
Apărării și Ministerului de Interne, cele din ziua de apogeu a revoluției și
din zilele următoare au fost atribuite „teroriștilor”, personaje la fel de
misterioase precum împușcăturile puse pe seama lor.
Povestea psihozei de la
București o știți (un ultim inventar al zvonurilor a fost făcut de VICE aici).
Să vă povestesc ce s-a întâmplat la Piatra Neamț. Atunci aveam 15 ani și am
participat împreună cu tata la revoluția noastră de provincie. Ne-am adunat mii
de oameni la Comitetul Județean PCR din centrul orașului, unde am răcnit, am
ars tablouri cu Ceaușescu, ne-am îmbrățișat și, înainte de orice, am ascultat
și răspândit știri și zvonuri. Spre seară, pe măsură ce veștile îngrijorătoare
de la București se înmulțeau, stăteam înghesuiți unii în alții, ca o insulă
într-o mare înghețată încă de frică. Auzeam focuri de armă în depărtare. Eram
sfătuiți să nu ieșim din grup pentru că ar fi fost periculos pe străzile
(goale) din jur. Aflasem că teroriștii
atacă într-un loc sau altul, că răpesc oameni, că apa a fost otrăvită și tot
așa. A doua zi, tata a devenit un fel de șef al Gărzilor Patriotice care păzeau
Comitetului PCR, transformat în sediu al FSN. Avea un pistol automat fără cartușe
și i-a fost foarte frică. L-am primit acasă ca pe un erou. Asta a fost partea bună a zvonurilor, că au dat
oamenilor ieșiți în stradă senzația că au participat la ceva atât de important
precum căderea lui Ceaușescu nu oricum, ci cu eroism.
La București, în schimb, a
fost experimentat mai ales versantul
negativ al zvonisticii. Psihoza născută de zvonurile privind asaltul
„teroriștilor” asupra centrelor de comandă revoluționare din a doua parte a
zilei de 22 decembrie a avut efecte devastatoare. În București a început să se
tragă după ce a fost anunțată existența teroriștilor.
Lor le erau atribuite în principal două tipuri de acțiuni: atacuri împotriva
revoluționarilor și producerea de diversiuni prin zvonistică, violență sau cu
ajutorul unor dispozitive artizanale care imitau focul de armă pentru a crea
panică (au și fost arătate niște dispozitive la televizor, dar nici până astăzi
nu este clar dacă au existat cu adevărat).
Știm din anchetele făcute de
generalul Dan Voinea că multe dintre victime au rezultat din această psihoză și
din „friendly
fire”. Când am lucrat la IICCMER generalul Voinea mi-a arătat probe
adunate la dosar privind situații în care comandanții militari au ordonat
deschiderea focului fără discernământ împotriva unor ținte neidentificate. O
altă situație frecventă a fost când în același loc au fost trimise mai multe
forțe care nu știau unele de celelalte și s-au împușcat între ele. Comandanții trupelor,
în special cei ai armatei, neavând experiență în gestionarea unor confruntări
în interiorul orașelor, au contribuit din plin la confuzie, fiind depășiți de
situație și copleșiți de tsunami-ul de zvonuri. Urmăriți aici, spre exemplu, cât
de confuz era generalul-maior Ștefan Gușă, șeful Statului Major, în acele
momente. Ion Iliescu, în cartea de Amintiri
publicată recent, povestește ca în noaptea de 22/23 un elicopter a tras în
televiziune; ulterior l-a întâlnit pe unul din militarii din elicopter, care a
mărturisit că au deschis focul pentru că li s-a spus că televiziunea fusese
ocupată de teroriști. La lipsa de profesionalism a comandanților s-a adăugat
lipsa de experiență a soldaților în termen, care, în nebunia de atunci, au tras
în tot ce mișca. În fine, mulți civili au avut, de asemenea, arme pe care le-au
folosit cum i-a tăiat capul. Iată aici
un interviu recent despre haosul din teren.
Imagine făcând parte dintr-un set inedit de fotografii făcute de Mirela Jianu în timpul revoluției |
Avem puține mărturisiri de
la oamenii care au tras, pentru că este inconfortabil de ieșit din paradigma
eroizantă. Câți pot admite de bună voie, în lipsa unor investigații
judiciare duse la capăt, că au participat la o mare farsă.
Știm din literatura de
specialitate privind dinamica și funcțiile zvonurilor (vezi J. N. Kapferer), că
acestea capătă forță când au o validare oficială. Zvonistica a
devenit psihoză de masă pentru că liderii revoluționari de atunci au jucat
piesa clasică a „cetății în pericol”, fiind principala sursă de zvonuri care au
răspândit panica în rândul populației.
Ceea ce oamenii știau din
manuale, propagandă și cărți despre revoluții a avut un rol performativ,
reproducându-se în stradă scenariul necesar al unei revoluții (inclusiv ideea
„violenței inevitabile”) și îndeplinindu-se toate așteptările de rol
provocate de o situație revoluționară. Eroismul revoluționar avea nevoie de un
adversar redutabil, iar în condițiile în care armata, miliția și Securitatea
pactizaseră oficial cu revoluția au fost construiți „teroriștii”.
Zvonurile proliferează în
situații de criză pentru că par să îndeplinească o funcție cognitivă. Ele
promit să explice situații complicate, misterioase, prin furnizarea unor
mecanisme simple de atribuire cauzală. În timpul revoluției, haosul focurilor de
armă care au aruncat Bucureștiul în haos a fost explicat în special în două
moduri: prin găsirea unor țapi ispășitori și prin inventarea „teroriștilor”.
Forțele ministerului de
Interne și cele ale ministerului Apărării erau atunci valorizate socialmente în
mod diferit. Primele erau identificate ca fiind principalele vinovate pentru
represiunea politică din timpul comunismului, în timp ce forțele armate erau
văzute ca ținându-se departe de excesele regimului (cu excepția participării
vizibile la cultul personalității lui N. Ceaușescu). În zilele revoluției, în
mod paradoxal, Ceaușescu a fost dezamăgit de intervenția forțelor ministerului
de Interne, și s-a bazat preponderent pe armată în încercarea de a înăbuși
revoluția. Armata a făcut cele mai multe victime înainte de 22 decembrie. Din
22 decembrie, toate instituțiile represive au trecut oficial de partea
revoluției, dar valorizarea socială diferită a făcut ca armata să fie în
continuarea beneficiara celei mai mari cote de încredere din partea
revoluționarilor. Aceasta cu toate că armata a făcut, probabil, cele mai multe
victime și după 22 decembrie.
Trupele Internelor au fost
principalele furnizoare de țapi ispășitori. Aceasta nu exclude posibilitatea ca
angajați ai Internelor și agenți ai Securității să fi intervenit subversiv
împotriva revoluției. Subliniez doar un mecanism de blamare care a făcut
victime nevinovate. Este bine cunoscut cazul grupei USLA, conduse de colonelul
Gh. Trosca, care a fost măcelărită după ce a fost chemată să apere Ministerul
Apărării. Psihoza s-a manifestat prin violență extremă reflectată în modul degradant în care au fost tratate
cadavrele victimelor. Cele 8 victime au fost lăsate în stradă zile în șir,
cadavrele au fost profanate, s-a urinat pe ele, unul dintre USLA-și a fost
decapitat etc. La Sibiu militarii au participat la represiunea
antirevoluționară pe 21 decembrie, iar pe 22 au deschis focul cu toate armele
din dotare împotriva Inspectoratului de Miliție. Astăzi, la Sibiu, și armata și
poliția au monumente ale „eroilor revoluției”. Masacrul de la Otopeni din 23
august a fost situația cea mai cunoscută în care s-au conjugat mai multe din
elementele pomenite aici: haosul, „focul prietenesc”, găsirea unor țapi
ispășitori. Și exemplele pot continua.
Portretul făcut la
televiziune „teroriștilor” a declanșat veritabile vânători de vrăjitoare împotriva unor care arătau suspect: cei cu
barbă sau cu ten închis, îmbrăcați în haine care păreau uniforme de trupe
speciale sau găsiți cu aparatură electronică asupra lor etc. Unii au fost
bătuți, desfigurați, alții omorâți.
POGROMUL
Pogromul de la Iași a avut lor
pe fundalul războiului declanșat la 22 iunie 1941, atunci când trupele române
s-au găsit aliate cu cele naziste în ofensiva împotriva Uniunii Sovietice. Iașul
era la câțiva kilometri de front (exploziile de la luptele de pe Prut se auzeau
în oraș) și expus bombardamentelor aviației sovietice. Prin oraș treceau în
flux continuu trupe române și germane. Circulația prin oraș este strict
reglementată de regulile apărării pasive și camuflajului. Presa era cenzurată.
Populația, jumătate creștină, jumătate evreiască, fremăta. Unii erau
entuziaști, alții, circumspecți, dar – aflăm din rapoartele privind starea de
spirit a populației emise de Armată, Siguranță, Jandarmerie – frica se găsea
peste tot. Autoritățile militare au emis repetate avertizări împotriva panicii
și zvonisticii. De mai multe ori în prima săptămână de confruntări, a existat
pericolul să fie pierdut capul de pod de la Sculeni în urma unor contraatacuri
puternice ale sovieticilor. Apăruse temerea că Iașul va fi ocupat de sovietici.
Panica era amplificată de alarmele aeriene dese.
Până la urmă, două raiduri
sovietice au atins Iașul, în 24 și 26 iunie. Bombardamentul din 26 iunie a fost
mai eficient, fiind lovite mai multe clădiri importante. Deși au fost lovite și
cartierele evreiești, a început să se răspândească zvonul că evreii au
semnalizat ținte, dirijând bombardamentele cu rachete, lanterne, felinare,
cârpe roșii etc. Arhiva Poliției din Iași reflectă numărul în creștere de
denunțuri la adresa evreilor. De asemenea, se spunea că au fost doborâte
avioane pilotate de evrei ieșeni. Aceste zvonuri au căpătat dimensiuni de masă
în momentul în care au fost validate oficial de autorități. Pe
27 iunie, liderii Comunității evreiești au fost convocați la Chestura de
Poliție, unde evreii au fost acuzați că îi sprijină pe sovietici și amenințați
cu represalii.
Antisemiților din oraș li se
părea că autoritățile polițienești nu fac destul și le acuzau, urmând o veche
linie incriminatorie, că au fost corupte de bani evreiești. Au apărut acțiuni
violente spontane de tip vigilante împotriva evreilor, ale
unor militari sau civili. Legionarii, cuziștii și alți antisemiți au încercat
încontinuu să incite soldații români și germani împotriva evreilor.
Situația din oraș s-a
agravat în noaptea de 28 spre 29 iunie când s-au auzit tot mai multe focuri de
armă în oraș. Conducerea armatei a făcut greșeala să tranziteze Regimentul 89
din Divizia 13 Infanterie prin Iași, în condițiile în care atmosfera în oraș
era foarte tensionată. De la un moment, s-au auzit focuri de armă și atunci a
început haosul. Întunericul, care era și mai apăsător din cauza regulilor de
camuflaj, a contribuit la confuzie.
Într-un
raport trimis la București, prefectul Iașului Dumitru Captaru scria: „Se crede
că focurile de armă sunt opera unor indivizi organizați care urmăresc să
producă panică atât printre unitățile germane și române, cât și în sânul
populației orașului. […] După indiciile obținute până în prezent se constată că
se caută de către anumiți indivizi să arunce vina asupra evreilor din oraș cu
scopul de a ațâța atât armata germană și română, precum și populația creștină
contra evreilor pentru a da loc la uciderea în masă a acestora.” Șeful
Poliției, generalul Emanoil Leoveanu, trimis de Antonescu la Iași să
investigheze incidentele, raporta, la rându-i: „Atacul a fost un simulacru
executat de arme de salon (s-au găsit pe teren tuburi trase de arme din această
categorie) și un sistem de pocnituri, care au imitat focul armelor automate”.
De fapt, avem destule dovezi
care arată că militarii din posturile din oraș, români și germani, și cei
aflați în trecere au început să tragă la întâmplare, unii spre alții. În Iași se
găseau subunități din Divizia 14 Infanterie română și Divizia 198 germană,
precum și alte mici unități de pionieri, poliție și jandarmerie militară. Paradoxal,
nu au fost morți printre militari.
O serie de ordine corective, date în timpul
evenimentelor și după, arată că Antonescu, Marele Stat Major și comandantul
Diviziei 14, generalul Gheorghe Stavrescu, recunoșteau indirect comportamentul
haotic al trupelor. Iată ce scria într-un astfel de ordin, emis repetat
începând cu 28 iunie, pe care l-am găsit în arhivele tuturor unităților
militare din zona Iașului: „S-a constat o complectă lipsă de disciplină a
focului. Informațiile se exagerează de la cel mai mic până la cel mai mare
comandant și pentru incidente fără importanță se consumă muniții de infanterie
și artilerie fără socoteală”. Într-un alt ordin: „Cu ocazia dezordinelor ce
s-au săvârșit la Iași în ziua de 29
iunie a.c. au fost implicați și unii ostași care au părăsit unitățile și s-au
dedat la arestări, jafuri și chiar masacrarea populației evreiești”. Antonescu
o spune și el clar într-o telegramă către Divizia 14: „soldați izolați din
proprie inițiativă și de multe ori numai în scopul de a jefui sau maltrata
atacă populația evreiască și omoară la întâmplare astfel cum a fost cazul la
Iași…”. Ministerul de Interne se plângea la rându-i că „se primesc la minister
rapoarte cu exagerări inadmisibile, toate svonurile sunt date ca certitudini și
acestea produc panică și influențează personalul”. În final, alte câteva observații
din rapoartele militare post-pogrom: „Se atrage atenția din nou că s-a observat
cazuri când soldații au împușcat populația civilă pentru pretinse agresiuni
inexistente.”; „Atât în timpul staționării cât și în timpul marșului se trag
rachete și focuri de armă pe drumuri, din culturi, în cantonamente, cauzând
răniri prin imprudență și alarmând populația civilă și Comandamentul.”; „Nu se
simte nicăieri prezența și autoritatea Comandanților, a ofițerilor și
subofițerilor și din această cauză, trenurile de luptă, regimentare și
coloanele se prezintă ca niște hoarde de sălbateci.
Așadar, Armata și celelalte
instituții de forță știau cu ce probleme se confruntă. Totuși, în timpul
pogromului, incidentele au fost puse ori pe seama unor „teroriști” fără chip, ori în sarcina vinovaților de serviciu,
evreii. Stavrescu a publicat o ordonanță în care spune că „Agenți inamici teroriști au
încercat în noaptea de 28/29 iunie crt. să producă panică și dezordine în
Iași”.
Afiș militar care punea tulburările care au dus la pogromul de la Iași pe seama unor agenți teroriști |
Dar în cele mai multe din
documentele oficiale dezordinele au fost puse pe seama
victimelor, a evreilor. Se vede din rapoartele militare că responsabilii
militari nu au nici o ezitare să spună că evreii și comuniștii au tras, deși nu
evocau nici un caz concret sau dovadă, cum se întâmpla în cazul altor
incidente. Intensa propagandă antisemită din armată, care ajunsese la cote
paroxistice din 1940, precum și instructajele primite la începerea războiului
transmiseseră schema de atribuire cauzală care îi indica pe evrei drept
vinovați probabili pentru orice fel de tulburare pe zona frontului. Militarii
români și germani au început să percheziționeze case și să omoare evrei. În
aceeași noapte, Ion Antonescu a ordonat evacuarea din Iași a întregii populații
evreiești și executarea sumară a celor suspectați că trag în armată. Pe durata
întregii zile de 29 iunie, forțe militare și polițienești române și germane,
ajutate de civili, au strâns evrei și i-au masat spre Chestură. Mulți au fost
uciși chiar la casele lor, pe străzi, în Curtea Chesturii sau în „trenurile
morții”.
Cum au fost identificați
„cei găsiți în vină” din ordinul vag al lui Antonescu? Nimeni nu a făcut vreo
selecție riguroasă. Violența din zilele pogromului a fost antisemită, generală și
stocastică. Au fost vizați toți evreii, iar împrejurările care au făcut
ca unii să fie uciși și alții nu au ținut de hazard. Unii au fost ridicați
pentru că au făcut obiectul denunțurilor vecinilor lor creștini. Vecinii au
fost mânați de antisemitism, de psihoza provocată de zvonuri, de dorința de a
jefui sau de conflicte personale. Într-un caz tragi-comic, un creștin căruia îi
murise o vacă în bombardamentul din 26 iunie și-a denunțat vecinul evreu,
acuzându-l că indicat avionului sovietic unde să arunce bomba. Au fost reținuți
sau uciși evrei în casele cărora s-au găsit cârpe, perdele, fulare sau cravate
roșii. Sau lanterne, felinare. (Aparatele radio fuseseră confiscate înainte de
pogrom.) Unii au fost ridicați de pe stradă pentru că purtau mape – au fost
acuzați de spionaj. S-a întâmplat să fie
reținuți temporar și creștini cu părul roșcat sau mai aprinși la față. Și tot
așa. Documentele oferă o listă fără sfârșit a absurdităților din acele zile. În
29 iunie, au fost vizați toți evreii, fără excepții. La Chestură, în dimineața
zilei de 29 iunie, poliția a început o selecție. Mai multe instituții –
Siguranța, Biroul Statistic Militar al Secției a II-a a Marelui Stat Major,
Serviciul Special de Informații – compilaseră liste cu „suspecți”, pe două
paliere de periculozitate, dar nu avem certitudinea că aceste liste au fost
utilizate sistematic în acea zi. Oricum, evreii considerați cei mai periculoși,
în jur de 170 de persoane (comuniști, ziariști, avocați etc), fuseseră
deportați din Iași înainte de începerea războiului.
Pogromul a fost ca o Saturnalie
a violenței: pentru o vreme, orice formă de violență împotriva evreilor
a fost permisă. Forțele de ordine ale ministerul de Interne aveau o lungă
tradiție de abuzuri împotriva populației iudaice, agenții din teren extorcând
prin șantaj și violență sume imense. Așa s-a născut imaginea poliției corupte
de evrei. În zilele care au precedat pogromul, asupra poliției s-a exercitat o
puternică presiune de grup, din partea militarilor, a legionarilor,
cuziștilor și a altor civili antisemiți, fiind acuzată că este „jidovită”. Poliția a încercat, pentru o vreme, să
aresteze militari și civili care participau la violențele antisemite, dar nu i
se mai recunoștea autoritatea și oricum a fost copleșită de amploarea
tulburărilor. Fiind zonă de interes militar, armata considera că are
preeminență, inclusiv în chestiuni polițienești și astfel au izbucnit numeroase
conflicte
de autoritate. Lucrurile s-au rezolvat după ordinul lui Antonescu de
deportare a evreilor, când militarii, polițiștii, jandarmii, gardienii publici
și civilii s-au găsit umăr la umăr în vânătoarea de evrei. Pogromul a avut un efect
consensual la nivelul diverselor autorități aflate în Iași, pe
numitorul comun care era aversiunea față de evrei.
Cine a răspândit zvonurile?
Au fost trase, într-adevăr, focuri de armă pentru a provoca panică? După
război, la ancheta finalizată, în 1948, cu judecarea și pedepsirea unui lot de
câteva zeci de persoane pentru participarea la pogrom, linia principală de
interpretare a fost că pogromul a fost planificat în detaliu și organizat de
autoritățile antonesciene (perspectivă preluată și de Jean Ancel, autorul celei
mai importante monografii privind pogromul). Regimul Antonescu a fost,
într-adevăr, principalul responsabil pentru izbucnirea de violență,
prin măsurile antisemite pe care le-a luat sistematic, prin propaganda xenofobă
pe care a coordonat-o și printr-o serie de decizii luate înaintea și în timpul
pogromului care au precipitat violența.
Totuși, o izbucnire de
violență colectivă are dinamica și autonomia ei și nu totul poate fi tradus
printr-un model explicativ „dirijist”.
Să luăm exemplul legionarilor.
Mișcarea legionară a fost decimată după rebeliunea din ianuarie 1941. Mulți
lideri legionari au fugit din țară, alții au fost arestați și judecați.
Procesul celui mai important lot a fost judecat în iunie 1941, chiar înainte de
pogromul de la Iași. Un punct central de disensiune între legionari și
Antonescu în timpul Statului Național Legionar a fost stilistica politicii
antievreiești. Antonescu, adept al ordinii militărești, nu accepta politica de
asalt, bazată pe violență și extorcare, a legionarilor. Relațiile s-au răcit
decisiv în momentul în care Antonescu a dispus desființarea poliției legionare,
principalul instrument de deprivare a evreilor în folosul Mișcării. Factual,
rebeliunea a debutat cu o tentativă de pogrom care a degenerat într-o
confruntare pe față cu Antonescu. Legionarii sperau să obțină sprijinul
Germaniei naziste și al armatei (au și răspândit afișe pe care scria „Armata e
cu noi!”). Nu l-au obținut și au pierdut puterea, acuzându-l pe Antonescu că a
trecut de partea evreilor. Unii dintre legionari, observând că, totuși,
Antonescu continuă politica antisemită și promite o rezolvare a „problemei”, au
militat pentru restabilirea legăturilor pe terenul „naționalismului integral”.
Cuziștii mergeau, de asemenea, pe această direcție colaboraționistă. Alți legionari,
în schimb, au adoptat o strategie conspirativă și subversivă, căutând să
reobțină puterea, să infiltreze instituțiile statului antonescian, să pună
presiune ele și să provoace dezordini.
În zilele pogromului, au
existat trei tipuri de intervenții legionare. Declanșarea războiului a
fost văzută ca o oportunitate de către antisemiți, care au incitat militarii
români și germani împotriva evreilor. Unii au acționat spontan. Alții la ordin.
Am descoperit recent documente care arată că s-au răspândit ordine pe linia
Frățiilor de Cruce, pentru provocarea unor dezordini antisemite. În fine, Serviciul
Special de Informații a antrenat legionari pentru activități de spionaj și
diversiune, care au fost surprinși la lucru de către poliție, în zilele
pogromului.
Acțiunile SSI nu sunt
singurele care trădează implicarea regimului antonescian în tensionarea
atmosferei în Iași. Un alt serviciu secret, foarte puțin cunoscut, a jucat un
rol un propaganda și diversiunile împotriva evreilor. Se numea Serviciul
Secret al Misionarilor și a fost format de Secția a II-a a Marelui Stat
Major în colaborare cu Ministerul Propagandei Naționale. Agenții, deghizați în
preoți, vânzători ambulanți, profesori, militari etc, aveau misiunea de a
răspândi mesaje propagandistice antibolșevice și antievreiești. În zilele
pogromului, toate acestea au jucat un rol.
În loc de concluzii
Pe scurt, pogromul a fost
rezultatul unei, să-i spunem, dialectici (caracterizată de
competiție, confruntare sau colaborare) a instituțiilor și forțelor antisemite
aflate atunci la Iași, care a făcut ca violențele să scape de sub control. La
fel s-a întâmplat și la revoluția din 1989. Retorica revoluționară lasă se
înțeleagă că toți care au ieșit în stradă aveau același profil. Or revoluția a
implicat, de fapt, forțe foarte diferite, eterogene, și din dinamica lor a
ieșit ce a ieșit.
Din analiza serioasă a
modului în care s-a comportat armata în cele două situații de criză ar trebui extrase
niște lecții. Este clar că militarii au fost foarte vulnerabili la
zvonistică, manipulări și diversiuni, că nu au avut pregătirea necesară pentru
intervenții chirurgicale în tulburări sociale din spațiul urban și că, în
general, orice implicare politică sau ideologică a armatei a avut efecte
dezastruoase.
Apoi, conflictul /
competiția dintre diferite instituții de forță (inclusiv servicii secrete) le-a
deturnat de la menirea lor legală și a contribuit la sporirea tensiunilor
sociale.
Nu în ultimul rând, un mediu
social expus la diversiuni, zvonistică și excese ideologice prezintă oricând
riscul derivei spre haos și violență.
Comentarii