sâmbătă, 5 ianuarie 2008

Nascut liber

Data publicarii in Ziarul de Iasi: 04/01/2008
A fi nascut dupa 1989 reprezinta nu o virtute, ci o sansa si o mare responsabilitate.
Incepind de anul acesta, vor vota pentru prima data tineri nascuti dupa 22 decembrie 1989. Inzestrarea cu drepturi politice a celor nascuti liberi are o importanta simbolica asupra careia merita sa cugetam.
Socializarea sub auspiciile unui regim totalitar a lasat, fara doar si poate, urme asupra personalitatii celor care l-au suportat. La unii, urmele au fost mai adinci, la altii, superficiale. Unii s-au transformat in bestii, altii s-au straduit cu orice pret sa-si salveze umanitatea. Cei mai multi au convietuit intr-o zona gri, in care au combinat acomodarea cu rezistenta punctuala. Pe scurt, nu se poate spune ca exista oameni care au prins comunismul la virsta constientei si care sa nu fi fost influentati in vreun fel de acesta.
In privinta celor care erau copii in anii '80 lucrurile sint mai complicate. Comunismul a lasat urme mai ales asupra biologiei lor si mai putin asupra constiintei. Multi au avut de suferit din cauza modului de trai precar din acea vreme, dar modul de gindire le-a fost afectat intr-o mica masura sau deloc, pentru ca nu a fost timp destul ca educatia, si in general socializarea primara, sa le modeleze gindirea.
Psihologii, sociologii si istoricii care au facut studii asupra generatiilor admit, in general, ca intervalul de virsta dintre 16 si 26 de ani (sau, in anumite circumstante, dintre 14 si 30 de ani) este esential pentru configurarea conceptiilor si atitudinilor politice de durata. Asadar, tehnic vorbind, sint putine diferente din acest punct de vedere intre un tinar nascut in 23 decembrie 1989 sau unul nascut in 1985 sau chiar 1980.
Celebrarea celor "nascuti liberi" are, asadar, mai mult o importanta simbolica. Premisa de baza de la care pleaca aceasta celebrare spune ca aceia care nu avut legaturi de nici un fel cu comunismul au mai multe sanse sa gindeasca liber, democratic, curajos - pe scurt, "altfel", altfel decit cei pe care i-a prins regimul totalitar. Se stie, in Romania s-a vorbit insistent (si cu naivitatea aferenta), dupa 1989, de nevoia unei "revolutii a mentalitatilor". Cum aceasta revolutie a intirziat sa se produca in maniera spectaculoasa si rapida in care era asteptata, sperantele se leaga acum de generatiile celor "nascuti liberi". Acesta este si motivul pentru care, de exemplu, Tineretul National Liberal, adica organizatia de tineret a PNL, are ca deviza, din 2006, formula "Nascuti liberi".
Care este temeinicia acestei credinte este greu de anticipat. Judecind macro, este de asteptat, intr-adevar, ca aceia care s-au format in timpul democratiei sa fie mai inclinati spre comportament si gindire democratica decit cei socializati in comunism. De altfel, analize politologice (de felul celor facute de Alina Mungiu-Pippidi) arata ca socializarea comunista a lasat urme pregnante asupra culturii politice a celor formati intre 1945-1989 (fiind una din explicatiile pentru fenomene postcomuniste precum coruptia, gindirea autoritara, lipsa competentei civice, neincrederea in institutii si in oameni etc). Pe de alta parte, insa, trebuie spus ca exista o mare doza de naivitate si simplificare in aceasta credinta oarba in virtutile celor "nascuti liberi".
Lucrul cel mai important de punctat este ca noile generatii nu se formeaza intr-un cadru virgin. In socializarea lor primara si secundara au inca un rol semnificativ, acum si pentru multa vreme de acum incolo, generatiile formate inainte de 1989. Cultura lor politica si civica se formeaza din ceea ce aud de la parinti, in scoala, de la mass-media, precum si din contactul cu mediile in care se misca etc. Sondajele arata, de exemplu, un fenomen paradoxal: exista numerosi "nostalgici" - adica persoane care cred ca "era mai bine inainte de 1989" sau sint de acord cu formula "comunismul a fost o idee buna, prost aplicata" - in segmentul de virsta al celor nascuti in anii '80, care, este evident, nu au ajuns sa constientizeze vremurile pe care le traiau. Explicatia este simpla: ei exprima, in cele mai multe dintre cazuri, opinii preluate de la parinti sau bunici. Exista deja mai multe volume, realizate de Fundatia Academia Civica sau Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului, care contin reprezentari ale copiilor asupra comunismului si in care sint colportate stereotipuri pozitive despre comunism preluate de la maturi.
Apoi, trebuie spus ca anul 1989 nu s-a constituit intr-o ruptura atit de radicala precum ne place sa gindim. In fapt, momentul revolutiei este o granita extrem de permeabila, care a facut ca practici nefaste, cu surse istorice, sa fie mostenite la scara mare de regimul democratic si societatea care l-a instituit.
A treia observatie de facut este ca raul nu vine exclusiv din vremurile dinainte de 1989. Comunismul a lasat mostenire o anumita predispozitie la coruptie, dar democratia genereaza la rindu-i coruptie. Retelele informale care produc nepotism, comportament clientelar si aliante ale complicitatilor s-au format unele inainte de 1989, altele dupa 1989. Gindirea autoritara are in egala masura surse totalitare si post-totalitare. Si asa mai departe.
In fine, mai trebuie spus ca nu tot ce vine dinainte de 1989 este tarat. O persoana care a fost supusa presiunilor si/sau tentatiilor inainte de 1989 si a fost capabila sa reziste este mai puternica moralmente decit un tinar care nu a fost confruntat cu nici o dilema etica si este vulnerabil in fata unei incercari de corupere. Chiar si cei care au cedat inainte de 1989 si si-au asumat acest lucru prin regret, extragind invataturile de rigoare, au o experienta etica mai importanta decit cei care cred ca toata lumea este a lor sau au impresia ca totul li se cuvine.
O dezbatere foarte interesanta in jurul celor "nascuti liberi" a avut loc in Germania anilor '80. Punctul de plecare a fost o declaratie a cancelarului de atunci, Helmut Kohl, care, aflat intr-o vizita in Israel in 1984, a spus ca generatia lui beneficiaza de "harul nasterii tirzii" ("die Gnade der späten Geburt"). Implicit in formula lui Kohl era ca aceia nascuti in anii '30 (Kohl s-a nascut chiar in 1930), in timpul razboiului sau dupa nu poarta povara responsabilitatii pentru trecutul nazist. Declaratia lui Kohl a stirnit un imens scandal international tocmai pentru faptul ca facea (la fel ca nazismul, s-a spus) dintr-o intimplare biologica - nasterea - un criteriu pentru clasificarea etica a populatiei Germaniei. In plus, s-a mai spus, responsabilitatile istorice nationale nu se distribuie in functie de virsta. Datoria memoriei si a reflectiei asupra trecutului totalitar este valabila pentru toti cei care traiesc intr-un stat succesor.

Niciun comentariu: