HOTNEWS DESPRE DEZBATEREA IICCMER PRIVIND COMISIILE DE ANALIZĂ A COMUNISMULUI DIN REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA
Adrian
Cioflanca (istoric) despre lupta pentru arhivele comuniste: Ne erau ascunse
fonduri intregi, erau scoase file din dosar. Era o lupta ca in primul razboi
mondial: metru cu metru
de
Cosmin Navadaru HotNews.ro
Vineri,
28 octombrie 2011, 11:33 Life
| Prin oraş
Adrian
Cioflanca
Foto:
Arhiva personala
Problema
arhivelor militare din Romania, cultura secretomaniei, importanta birocratilor
de nivel mediu sau mic, reusitele si nereusitele Comisiei Tismaneanu,
"ierarhii inverse" si "rezistenta de jos" din cadrul
institutiilor, "rezistenta prin cultura" - sunt cateva dintre
subiectele discutate in cadrul unei dezbateri organizate saptamana aceasta de
Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului: "Comisiile de analiza a
trecutului comunist in Republica Moldova si Romania". Printre invitati
s-au aflat si istoricii Adrian Cioflanca si Cristian Vasile.
·
Pentru Ministerul Apararii
si pentru ale ministere de forta, momentul aderarii la NATO a fost un prilej de
a resecretiza documente care anterior lui 2002-2004 erau libere
·
De ce nu a avut Comisia
Tismaneanu acces la arhivele SOVROM-urilor
Adrian Cioflanca (istoric roman si membru al Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania si al conducerii executive a IICCMER):
Ne
erau ascunse fonduri intregi, erau scoase file din dosar etc. Era o lupta ca in
primul razboi mondial: metru cu metru.
Arhivele
militare din Romania sunt inca semi-inchise. Centralizarea excesiva duce si la
deresponsabilizarea celor din ierarhie sau sistemul functioneaza astfel incat
toata lumea se deresponsabilizeaza si cere decizii de la varful arhivelor. Am
avut de-a face pe parcursul functionarii Comisiei Tismaneanu, in cazul anumitor
institutii, cu un fel de "ierarhii inverse" sau "rezistenta de
jos".
Este foarte important de stiut ca in arhive exista birocrati de nivel mediu-mic, dar care sunt foarte importanti in agrenaj. Din cauza culturii secretomaniei in care traiesc, din cauza conservatorismului sau a nationalismului pe care il impartasesc, din cauza fricilor, din cauza comoditatii, restrictioneaza suplimentar accesul, chiar peste norma de sus. Nu intotdeauna schimbarea la varful arhivelor rezolva lucrurille, sau nu intotdeauna un mandat politic iti asigura accesul nelimitat la documente.
Noi aveam sprijin de la Ministerul de Interne, dar constatam ca la Arhivele Nationale existau tot felul de rezistente. Aici a contat si decizia conducerii Arhivelor de la acea vreme de a ne fi restrictionat accesul din varii motive: politice, culturale samd. Anume: ne erau ascunse fonduri intregi, erau scoase file din dosar etc. Era o lupta ca in primul razboi mondial: metru cu metru."
Cristian
Vasile
(istoric roman si membru al Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii
Comuniste din Romania si al conducerii executive a IICCMER):
"Au existat situatii care ne-au surprins. Spre exemplu: un consilier care ne-a ajutat foarte mult, dar care a si avut reactii pe care nu le anticipam, se pregatea sa devina sef la Serviciul de Informatii Externe. Si de aici tot soiul de intrebari legate de accesul nostru (vizam un acces foarte larg) inclusiv la documentele spionajului romanesc de dupa 1945.
"Au existat situatii care ne-au surprins. Spre exemplu: un consilier care ne-a ajutat foarte mult, dar care a si avut reactii pe care nu le anticipam, se pregatea sa devina sef la Serviciul de Informatii Externe. Si de aici tot soiul de intrebari legate de accesul nostru (vizam un acces foarte larg) inclusiv la documentele spionajului romanesc de dupa 1945.
Am cazut de acord sa evitam
sintagme precum "Rezistenta prin cultura". Sunt surprins sa constat
ca acest termen este astazi cotat pozitiv, de istorici care acum cinci ani
aveau alta parere.
Cristian
Vasile, istoric
Au
existat si obiective secundare, pe langa elaborarea unei sinteze stiintifice.
Ne-am propus sa sprijinim si CNSAS-ul in disputa cu Serviciile Secrete. In 2006
a inceput acel proces prin care aproape 2 milioane de dosare au fost
transferate catre CNSAS, de la Serviciile de Informatii. Sigur ca era si o
lupta in jurul Arhivelor Nationale.
Directia Instantelor Militare tinea, pana in 2006, de Ministerul Justitiei. Fiind un control civil, lucrurile pareau mai simple. Ministru era Monica Macovei, care era foarte favorabila deschiderii arhivelor Ministerului Justitiei. S-a intampla ca Directia Instantelor Militare chiar atunci sa treaca in subordinea Ministerului Apararii. Ceea ce cumva a complicat lucrurile, nu neaparat pe motiv de reacredinta, ci o fireasca prudenta din partea unui sef al unei institutii care trece de la departament civil la un departament cazon. Lucrurile s-au remediat, dar a fost o intreaga lupta care s-a dus atunci si ne-a intarziat.
Directia Instantelor Militare tinea, pana in 2006, de Ministerul Justitiei. Fiind un control civil, lucrurile pareau mai simple. Ministru era Monica Macovei, care era foarte favorabila deschiderii arhivelor Ministerului Justitiei. S-a intampla ca Directia Instantelor Militare chiar atunci sa treaca in subordinea Ministerului Apararii. Ceea ce cumva a complicat lucrurile, nu neaparat pe motiv de reacredinta, ci o fireasca prudenta din partea unui sef al unei institutii care trece de la departament civil la un departament cazon. Lucrurile s-au remediat, dar a fost o intreaga lupta care s-a dus atunci si ne-a intarziat.
Spre
deosebire de alte comisii, noi nu am avut "subpoena power", deci
dreptul de a convoca faptuitori, ofiteri, tortionari samd, ceea ce CNSAS-ul
are. Ne-am bazat pe cercetarea de arhiva, pe marturiile orale".
Despre dezbaterile din interioriul Comisiei de la Bucuresti:
·
Am cazut de acord sa evitam
sintagme precum "Rezistenta prin cultura". Sunt surprins sa constat
ca acest termen este astazi cotat pozitiv, de istorici care acum cinci ani
aveau alta parere.
·
S-a discutat si in jurul
conceptului de genocid. Au fost si personalitati in jurul carora am purtat
discutii in contradictoriu. Chiar Presedintele Comisiei Prezidentiale, Vladimir
Tismaneanu, a avut un punct de vedere diferit de restul Comisie in ceea ce il
priveste scriitorul Eugen Jebeleanu, au existat si discutii privind numarul
victimelor.
·
Nu intotdeauna disidentii
sau fostii detinuti politici au fost si cei mai radicali. A existat o nuantare
din partea lui Radu Filipescu in legatura cu personalitatea lui Petru Groza.
Despre reusitele si nereusitele Comisiei Tismaneanu:
·
Am reusit sa
transparentizam arhivele, in special Arhivele Nationale. Din iulie 2007 e o
politica de transparenta foarte mare a Arhivelor Nationale.
·
Exista recomandarea unui
manual pentru liceu, exista un manual optional de istorie a comunismului.
Recent, Camera Deputatilor a votat legea pentru declararea Zilei pentru
Comemorarea Victimelor Comunismului.
·
Deja sunt sentinte privind
recuperarea dreptului de proprietate, in Maramures de exemplu, legate de paduri
sau la Cluj de anularea unor sentinte.
·
Nereusi ale recomandarilor
facute de Comisie: Legea Lustratiei, care nu stiu in ce masura se poate acuma
vota.
Ministrii
de Interne si ai Apararii devin prizonierii propriilor subordonati
Cristian
Vasile, istoric
Despre
ministerele de forta din Romania:
·
Pe langa legislatia privind
datelor cu caracter personal, a existat si momentul aderarii la NATO. Pentru
Ministerul Apararii si pentru ale ministere de forta, a fost un prilej de a
resecretiza documente care anterior lui 2002-2004 erau libere, accesul se putea
face. Exista istorici militari care ne-au aratat documente si dosare care
inainte puteau fi citate, dar care dupa aceasta data au fost reclasificate.
·
Ministrii de Interne si ai
Apararii de oricei devin prizonierii propriilor subordonati. In 2006, era un
chestor la Ministerul de Interne, un secretar general al ministerului mostenit
de prin 2002-2003, epoca de glorie a guvernarii Adrian Nastase. Evident, nu
avea nici un interes sa fie amabil cu noi si sa militeze pentru
transparentizarea arhivelor Ministerului de Interne. Ma tem si acest fenomen:
rezistenta institutionala.
Acces la arhivele SOVROM-urilor
Arhivele
SOVROM-urilor [n.r. societati mixte romano-sovietice, infiintate in 1945, in
urma unui acord intre Romania si Uniunea Sovietica]. Ne-am adresat mai multor
ministere. Pana la urma am dat de urma acestei arhive. Ni s-a raspuns in cele
din urma de la Ministerul de Finante. Nu era in Centrala, in sediul
institutiei. Era undeva in zona Grozavesti-Regie. Si pentru ele, documente din
1946, 1950, pana in 1956, iti trebuia certificatul ORNISS. Am aflat de
existenta acestui depozit spre finalul activitatii Comisiei. Expertului nostru
in probleme economice i-a fost cerut acest certificat. Evident nu a existat
timp. Iar dupa incetarea activitatii Comisiei i s-a spus: "Ghinion! Nu mai
sunteti membru al acestei Comisii, care cumva a avut un acces privilegiat la
anumite dosare. Trebuie o procedura mai complicata pentru dumneavoastra pentru
a avea acces..." Pana la urma a abandonat aceasta tentativa de a ajunge la
aceste dosare, la Arhiva SOVROM-urilor.
Cum au fost create comisiile de analiza a trecutului comunist in Romania si Moldova
de
Cosmin Navadaru HotNews.ro
Joi, 27 octombrie 2011, 18:07
Life
| Prin oraş
dezbatere
la IICCMER
Foto:
crimelecomunismului.ro
Mai
multi istorici din Romania si din Basarabia au vorbit saptamana aceasta, la
sediul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului (IICCMER), despre
contextul crearii comisiilor de analiza a trecutului comunist in Romania si
Moldova. Au fost facute de asemenea comparatii intre comisia din Basarabia si
cele doua comisii din Romania (Comisia Tismaneanu - pentru analiza dictaturii
comuniste, respectiv Wiesel - pentru studierea Holocaustului). "In cazul Comisiei
Wiesel reactia principala a fost indiferenta, in cazul Comisiei Tismaneanu am
avut parte de mult taraboi", a explicat istoricul
roman Adrian Cioflanca.
Contextul crearii comisiei de analiza a trecutului comunist in Moldova
Sergiu Musteata (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din Republica Moldova):
"Cum s-a intocmit Comisia de la Chisinau: initiativa apartine exclusiv presedintelui interimar Ghimpu, care a venit in decembrie 2009 cu o propunere de a organiza o astfel de Comisie si in Republica Moldova, desi nu stim cine i-a sugerat aceasta idee.
Bineinteles ca in mediul academic, intre istorici, se discuta de multa vreme o astfel de initiativa. Insa conjunctura politica nu era foarte favorabila: intre 2001 si 2009, la guvernare a fost Partidul Comunist din Republica Moldova.
In contextul evenimentelor din aprilie 2009 si venirea unei aliante democratice la putere, domnul Ghimpu a considerat oportun sa repare aceasta intarziere in ceea ce inseamna luarea unei atitudini la nivel politic vizavi de regimul totalitar comunist.
Presedintele Ghimpu voia ca decretul sa fie semnat si emis in
ajunul sarbatorilor de Craciun. A spus ca vrea sa le faca un cadou comunistilor
cu prilejul sarbatorilor de Craciun.
Sergiu Musteata, istoric basarabean
In cadrul Comisiei au fost aprobate 30 de persoane, majoritatea istorici. S-a convenit sa faca parte si specialisti in domeniul lingvistic, juristi, sociologi, economisti.
L-am consultat pe colegul Igor Casu, care a pregatit in decembrie un memoriu ce ne-a ajutat pentru a argumenta proiectul de decret. Presedintele Ghimpu voia ca decretul sa fie semnat si emis in ajunul sarbatorilor de Craciun. A spus ca vrea sa le faca un cadou comunistilor cu prilejul sarbatorilor de Craciun. Dar conjunctura politica nu a fost favorabila. Pe data de 22 decembrie, cand decretul trebuia prezentat public, dansul a dat inapoi si l-a amanat. S-a intamplat la 14 ianuarie 2010, cand decretul a fost semnat.
Contextul a fost foarte clar: contextul crearii Comisiei a fost instabilitatea politica de la Chisinau, lupta continua a partidelor democratice cu Partidul Comunist si incercarea de a spune niste lucruri legate de regimul totalitar comunist, de care se ascundeau comunistii, desi, la diferite intruniri, cand discutam cu ei, reprezentantii partidului spuneau ca au condamnat de multa vreme Partidul Comunist la una dintre plenarele Comitetului Central al Partidului Comunist al Republicii Moldova. Noi am insistat pe ideea unei abordari stiintifice, pe accesul la arhive".
Igor Casu (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din Republica Moldova):
La o plenara a Partidului Comunistilor din Republica Moldova au
spus ca s-a condamnat comunismul: dar ei nu au condamnat comunismul, ci
stalinismul. Deci intr-un fel se vad ca mostenitori ai traditiilor pozitive,
comunismul umanizant.
Igor Cașu, istoric basarabean
"Contextul in care a aparut aceasta comisie la Chisinau este
legat de criza politica declansata dupa aprilie 2009. Dupa cum stiti, scrutinul
din 29 iulie 2009 nu a oferit castig de cauza nici unui partid sau unei aliante
care sa creeze majoritatea parlamentara necesara pentru alegerea Presedintelui.
Presedintele de atunci, Mihai Ghimpu, a mizat pe Comisie ca sa dam un verdict
asupra trecutului comunist in asa fel incat aderenta electoratului sa scada
putin. Noi am fost in dilema, dar pana la urma am decis sa venim in
intampinarea Puterii. Stiti bine, accesul la arhive este legat de decizia
politica. Am spus sa nu ratam aceasta ocazie. Per total, cred ca nu regretam
acest lucru.
Noi reprezentam intai societatea civila, nu un partid. Reactia
comunistilor a fost foarte dura. Am avut chiar o intalnire cu presedintele
partidului, Voronin. Si am fost atacati foarte dur, in stilul cunoscut in care
acesti lideri se exprima, mai ales in cazul in care era vorba de sigla lor.
Replica noastra a fost ca de fapt problema este in ceea ce-si asuma Partidul
Comunistilor din Republica Moldova, pentru ca potrivit statutului aprobat in
2008, scrie clar ca PCRM (Partidul Comunistilor din Republica Moldova) este
"mostenitor de drept al ideilor si practicilor PCM" (Partidul
Comunist al Moldovei Sovietice). In masura in care exista acest articol, sigur
ca activitatea Comisiei are o conotatie politica, dar problema vine de la
voi".
Contextul crearii comisiei de analiza a trecutului comunist in Romania
Cristian Vasile (istoric roman si membru al Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania si al conducerii executive a IICCMER):
"Ideea condamnarii comunismului in Romania apare inca din 1990 si e legata si de prezenta lui Ion Iliescu in fruntea statului. Crearea Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste trebuie inteleasa in contextul de dupa decembrie 2004.
Se vorbeste foarte mult de acea competitie intre partide, intre Palatul Victoria si Palatul Cotroceni, care a dus si la crearea Comisiei.
Aici este un complex de factori: este vorba de puterea precedentului - este vorba de crearea Comisiei Internationale pentru Studierea Holocaustului. Este vorba de condamnarea Holocaustului si a fascismului romanesc, printr-un raport final. Asta e deja un precedent. Din nou e repusa pe agenda publica si condamnarea regimului comunist din Romania.
Pe langa aceasta competitie pentru un public anticomunist, exista si o presiune sociala, a organizatiilor civice, a Asociatiei Fostilor Detinuti Politici, a domnului Constantin Ticu Dumitrescu. A fost o presiune de jos, care a influentat si factorul politic, iar in martie-aprilie 2006 se atinge un punct critic si este luata o decizie politica de creare a acestei Comisii".
Adrian Cioflanca (istoric roman si membru al Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania si al conducerii executive a IICCMER)
Comisiile de
Adevar nu sunt revolutii. Cine se asteapta la momentul adamic dupa publicarea
rapoartelor acestor Comisii isi produce o supraestimare a asteptarilor.
Adrian
Cioflanca, istoric roman
"Comisiile de Adevar, uitandu-ne la peisajul institutional
est-european, nu apar de prea mult timp. Avem o cercetare excelenta facuta de
Priscilla Hayner pe 21 de Comisii de Adevar si indicatorii aparitiei acestor
Comisii ar fi:
·
tranzitia spre
democratie dupa caderea unui stat dictatorial se face cu dificultate
·
exista inca
putina vointa la nivel politic, social si academic, peste masa critica, pentru
ca chestiunile delicate din trecutul recent sa fie confruntate
·
dar, pe de alta
parte, exista o anumita doza de vointa politica ce face ca astfel de Comisii sa
fie infiintate
·
factorul
politic e important ca sa impinga lucrurile putin mai in fata
·
arhivele sunt
semi-inchise
·
sistemul
judiciar nu-si face treaba in a chema in justitie pe cei care au fost vinovati
de crime si de abuzuri in timpul regimului dictatorial
Comisiile de Adevar nu sunt revolutii. Cine se asteapta la
momentul adamic dupa publicarea rapoartelor acestor Comisii isi produce o
supraestimare a asteptarilor. Pentru ca toate lucrurile astea se intampla in
medii politice complicate. Dar vedem ca ele raman momente de referinta in
istoria institutionala. Se produc schimbari institutionale: si in Moldova, si
in Romania accesul la arhive este mai bun astazi decat era acum cativa ani.
In Romania putem studia si istoria Holocaustului, si istoria comunismului in scoli si in universitati. Exista discutii in desfasurare legate de un muzeul al comunismului.
Diferente intre Comisia Wiesel si Comisia Tismaneanu
·
Comisia Wiesel
- infiintata in 2003, condusa de Elie Wiesel, Comisie Internationala de
Studiere a Holocaustului in Romania
·
Comisia
Tismaneanu - infiintata in aprilie 2006, condusa de Vladimir Tismaneanu,
Comisia Prezidentiala pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania
Comparatii intre cele doua comisii din Romania si comisia din Basarabia:
·
Comisia Wiesel
- e mai mult rezultatul unei presiuni internationale
·
Comisia
Tismaneanu - e mai mult rezultatul presiunii interne
·
in cazul
Republicii Moldova: presiunea interna, dar si vointa politica au fost esentiale
In cazul Comisiei Wiesel reactia principala a fost indiferenta, in
cazul Comisiei Tismaneanu am avut parte de mult taraboi. M-am intrebat si
altadata ce atitudine este de preferat: indiferenta sau scandalul. Niciuna!
Adrian Cioflanca, istoric roman
·
Wiesel -
raportul final a fost scris in exclusivitate de oameni de stiinta, istorici,
politologi
·
Tismaneanu -
raportul final a rezultatul colaborarii dintre scriitura stiintifica si o
anumita integrare a discursului memorial Spre ex: Asociatia Fostilor Detinuti
Politici are o contributie importanta
·
Comisia din
Republica Moldova a fost formata exclusiv din oameni de stiinta, ceea ce nu s-a
intamplat nici intr-o comisie, nici in cealalta
·
Comisia Wiesel
- raportul s-a bazat pe "state of the art", pe ceea ce se scrisese
pana in acel moment pe subiect, pentru ca nu a fost timp de cercetari noi. Dar
a fost valorificat un volum foarte mare de literatura, publicat in special in
Occident, prea putin la indemana publicului din Romania.
·
Comisia
Tismaneanu - a contat foarte mult accesul de cateva luni pe care l-am avut la
fonduri noi de arhiva si la informatii noi
·
La fel si in
cazul Comisiei din Republica Moldova
·
Comisia Wiesel
a functionat pe subgrupuri care s-au ocupat de articole
·
Comisia
Tismaneanu a fost plenara si grupuri de lucru mai putin formalizate
Piromanii arhivelor comuniste: "rusii cei rai", "moldovenii cei buni" / Cum se pedepseste "indrazneala" de a-i fi trimis o scrisoare lui Gorbaciov
de
Cosmin Navadaru HotNews.ro
Vineri, 28 octombrie 2011, 10:42
Life
| Prin oraş
dezbatere
la IICCMER
Foto:
crimelecomunismului.ro
Semnarea, la 14 ianuarie
2010, a decretului care prevedea crearea Comisiei pentru studierea regimului
totalitar comunist din Republica Moldova "NU a insemnat deschiderea
imediata a fondurilor de arhiva. A trebuit sa negociem cu fiecare institutie in
parte", a povestit Igor Casu (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza
si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din Republica Moldova), in cadrul
unei dezbateri ce a avut loc saptamana aceasta, in Capitala.
·
Vezi mai jos cum au reusit
membrii Comisiei din Moldova sa aiba acces la arhiva Serviciului de Informatii
si Securitate, in ciuda minciunilor respectivei institutii
·
Citeste despre ultimul caz
de represiune politica din Moldova (in 1986)
·
Parlamentarii basarabeni,
colaborarea cu Securitatea si procesul de "Dosariada"
Igor Casu (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din Republica Moldova) despre "ce a insemnat decretul in termeni reali si in ce masura ne-a ajutat sa avem acces la arhive":
"Semnarea, la 14 ianuarie 2010, a decretului care prevedea crearea Comisiei pentru studierea regimului totalitar comunist din Republica Moldova "NU a insemnat deschiderea imediata a fondurilor de arhiva".
Punctul din decret care prevedea ca institutiile statului sa ne ajute era foarte vag. A trebuit sa negociem cu fiecare institutie in parte.
Punctul
din decret care prevedea ca institutiile statului sa ne ajute era foarte vag. A
trebuit sa negociem cu fiecare institutie in parte.
Igor
Casu (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului
Totalitar Comunist din Republica Moldova)
Am
inceput cu arhiva SIS-ului [n.r. Serviciul de Informatii si Securitate], deci
al fostului KGB de la Chisinau. Atunci cand ne-am intalnit prima oara cu cei de
la SIS (adica Vicedirectorul, cel care raspundea de arhiva), ne-au spus foarte
deschis ca ne ajuta, dar ce a urmat nu ne-a bucurat deloc, pentru ca ne-au
spus: "... Dar nu avem nimic. Rusii, sovieticii astia rai au ars totul
dupa '89, '90, '91. Nu ne-au lasat nimic!"
Peste cateva zile am revenit, deja pregatiti in acest sens, am venit cu cateva carti aparute in anii '90 si apoi dupa 2000, inclusiv la Moscova, care faceau trimitere catre depozitul special al SIS-ului de astazi, de la noi. Si le-am spus: "Uitati, carti aparute dupa '91, care fac trimitere la arhiva SIS, deci nu merge povestea cu... Au fost ei rai, dar au mai lasat ceva".
Peste cateva zile am revenit, deja pregatiti in acest sens, am venit cu cateva carti aparute in anii '90 si apoi dupa 2000, inclusiv la Moscova, care faceau trimitere catre depozitul special al SIS-ului de astazi, de la noi. Si le-am spus: "Uitati, carti aparute dupa '91, care fac trimitere la arhiva SIS, deci nu merge povestea cu... Au fost ei rai, dar au mai lasat ceva".
Intr-adevar, dupa aceasta au inceput sa caute diferite scuze si au spus ca nu stiau situatia la zi, pentru ca arhivistul principal a fost concediat recent. Pe urma ne-am intalnit chiar cu directorul SIS-ului (Gheorghe Mihai), ex-directorul a fost demis vreo zece zile...
Atunci am venit cu o initiativa, mai in gluma, mai in serios: "Domnule director, dar poate o invitati pe doamna sa vina inapoi sa ne ajute, ii dati un premiu acolo..." A avut efect! Peste cateva zile, doamna a fost invitata sa revina pe post de arhivist principal. Si, avand mandat de la conducere, am avut acces.
Avand acces la arhive, am
constat ca au fost arse documente nu doar de catre "rusii cei rai",
ci si de catre "moldovenii cei buni".
Igor Casu
Astazi
avem acces pana in '91 la toate dosarele, stenogramele... Intre timp, au fost
distruse cateva din '89-'91, cateva pe timpul lui Snegur - in '96, (stenograme
care priveau anumite critici la adresa lui Snegur; nu intamplator au fost arse
in '96, pentru ca atunci era campanie electorala, iar Snegur concura cu Petru
Lucinschi. Lucinschi nu a facut acelasi lucru).
Avand acces la arhive, am constat ca au fost arse documente nu doar de catre "rusii cei rai", ci si de catre "moldovenii cei buni". Chiar pana in '93-'94 au fost arse dosare, de la SIS in special, aceste rapoarte ce reflectau starea de spirit a populatiei intr-un moment sau altul, de exemplu in '53, moartea lui Stalin, documente pe care de altfel rusii le-au pastrat.
Documentele pastrate ne permit sa reconstituim detaliat amploarea terorii pe teritoriul Republicii Moldova pana in anii '80. Avem ultimul caz de represiune politica in 1986: chiar in timpul perestroicii, Gheorghe David este trimis intr-un spital psihiatric, pentru ca a indraznit sa ii trimita lui Gorbaciov cateva scrisori in care critica politica nationala a Moscovei in Moldova, critica interdictia alfabetului latin si altele".
Sergiu Musteata (istoric si membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din Republica Moldova):
La ultima sedinta la care
am fost invitati toti membrii Comisiei, ne-am prezentat la Parlament si am
vazut... usa
Sergiu Musteata (istoric si
membru al Comisiei pentru Analiza si Evaluarea Regimului Totalitar Comunist din
Republica Moldova)
"Au
fost vreo 20 de sugestii la adresa Presedintelui, printre care crearea unui
muzeu, crearea unor manuale de istorie a comunismului dupa exemplul Romaniei.
Au ramas doar pe hartie. Doua incercari ale presedintelui Ghimpu de a prezenta
aceasta sinteza in Parlament au esuat. La ultima sedinta la care am fost
invitati toti membrii Comisiei, ne-am prezentat la Parlament si am vazut...
usa: ni s-a spus va se amana pe un termen nedeterminat. Si cu asta s-a incheiat
de fapt activitatea noastra in cadrul Comisiei.
La ultima tentativa a presedintelui Ghimpu de a mai face un transfer de la Arhiva Ministerului de Interne, insusi presedintelui interimar i-a fost interzis accesul in incinta Ministerului de Interne.
La ultima tentativa a presedintelui Ghimpu de a mai face un transfer de la Arhiva Ministerului de Interne, insusi presedintelui interimar i-a fost interzis accesul in incinta Ministerului de Interne.
Asociatia Tinerilor Istorici a trimis o scrisoare prin care a intrebat toti deputatii din Parlament daca au colaborat cu organele KGB si SIS. Din 101 deputati, doar 40 ne-au raspuns (bineinteles ca nici unul nu a colaborat), iar 60 nici nu au binevoit sa raspunda. I-am dat in judecata si pana astazi continua asa-numitul proces de "Dosariada".
Noi am incercat sa testam astfel disponibilitatea Parlamentului intr-o eventuala Lege a Lustratiei. Am constatat ca sanse in Republica Moldova de a vota o lege legata de lustratie nu exista".
Igor Casu, istoric moldovean: Disputa teritoriala sovieto-romana asupra Basarabiei ne-a avantajat in anii '70
de
Cosmin Navadaru HotNews.ro
Joi, 27 octombrie 2011, 17:40
Life
| Prin oraş
Igor
Casu, istoric basarabean
Foto:
Agerpres
"Tarile baltice traiau
poate nu mai bine decat Moscova, dar mai bine decat Rusia per total", a
povestit istoricul basarabean Igor Casu zilele acestea, in cadrul unei
intalniri desfasurate la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si
Memoria Exilului Romanesc. "La un moment dat, chiar Republica Moldova a
trait mai bine". Motivul: o vizita facuta de Brejnev, Secretar General al
Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, la Bucuresti si la Chisinau in anii
'70.
"In URSS a existat o politica coloniala in republicile unionale. Dar daca privim aspectul economic, au existat provincii sau teritorii din afara Rusiei, care traiau mai bine decat metropola. Tarile baltice traiau poate nu mai bine decat Moscova, dar mai bine decat Rusia per total.
"In URSS a existat o politica coloniala in republicile unionale. Dar daca privim aspectul economic, au existat provincii sau teritorii din afara Rusiei, care traiau mai bine decat metropola. Tarile baltice traiau poate nu mai bine decat Moscova, dar mai bine decat Rusia per total.
La un moment dat, chiar Republica Moldova a trait mai bine. Aceasta disputa teritoriala sovieto-romana asupra Basarabiei ne-a avantajat la un moment dat, mai ales din anii '70, cand s-au inceput la Bucuresti si in alte orase constructiile megalomanice.
Brejnev a fost in Romania, apoi a venit in Chisinau si l-a dojenit pe primul secretar de atunci: "Dar voi de ce nu construiti? Cam nimic de la plecarea mea din '52, voi nu va prea miscati. Am fost la Bucuresti, acolo se construieste masiv, foarte serios. Moldovenii o sa inceapa sa se uite peste Prut. Incepeti sa construiti si voi".
In acest sens am beneficiat de un plan consistent din partea Moscovei, ca sa incerce sa diminueze aceasta dezvoltare a Romaniei."
Comentarii