DREPT LA REPLICĂ LA UN COMUNICAT AL GUVERNULUI
Comunicat de Presă din partea fostei conduceri a IICCMER
Comunicatul Corpului de Control al Primului Ministru (CC
al PM) reprezintă o denaturare flagrantă a activității conducerii IICCMER în
perioada martie 2010-mai 2012.
Conducerea IICCMER respinge toate acuzațiile reprezentaților
acestei instituții considerând că acestea sunt o manevra de calomniere și
denaturare a activității profesorilor Vladimir Tismăneanu și Ioan Stanomir, în
calitate de Președinte al Consiliului Științific (CS) respectiv Președinte
Executiv, precum și a membrilor Comitetului Director al IICCMER în perioada
amintită.
Deși, conform propriilor noastre informații, Raportul
Corpului de Control al PM a fost finalizat cel puțin acum doua luni (fără ca el
să fie pus la dispoziția noastră în pofida solicitărilor pe baza legii privind
accesul la informația publică), el a făcut public doar in aceste zile,
îndreptățindu-ne să credem că este vorba de o instrumentare politic în moment
de apogeu al campaniei electorale. Toate acţiunile la care face referire acest
document şi raportul pe care îl invocă au fost realizate în îndeplinirea
obiectivelor legale ale IICCMER.
CC al PM transforma activitatea științifică desfășurată în
perioada martie 2010 – mai 2012 în infracțiune penală.
Comunicatul conține minciuni flagrante după cum urmează:
1. Precum în toate instituțiile cu profil științific și cultural, alocarea
sumelor în IICCMER s-a făcut pe bază de proiecte aprobate de Comitetul Director
al institutului. La fel a procedat conducerea IICCMER și în cazul deplasării în
România a membrilor Consiliului Științific, aplicând o recomandare din aprilie
2010 a SGG (invocată de CC al PM), conform căreia decontarea cheltuielilor
pentru întrunirea Consiliului Științific al IICCMER să nu se facă din articolul
bugetar deplasări. În consecință, conducerea IICCMER a decis realizarea unor
proiecte care să implice membrii Consiliului Științific și care să ofere
totodată ocazia consultării simultane a acestora legat de planul de activitate
anual al IICCMER în perioada implicării membrilor CS în cadrul proiectelor sus
menționate. Cheltuielile de deplasare a membrilor CS au fost decontate în baza activității lor în cadrul
acestor proiecte.
Precizăm că, în perioada martie 2010-mai 2012 SGG,
principalul ordonator de credit, a auditat de trei ori activitatea IICCMER,
inclusiv în februarie 2012 pentru întreaga perioada de pana atunci. SGG nu a
semnalat în concluziile sale acoperirea cheltuielilor CS drept ilegală sau
neconformă cu legislația de funcționare a IICCMER (vezi Raport nr.
20/3238/A.D./15.02.2012).
CC al PM a avut la dispoziție atât hotărârea SGG legata
de activitatea CS cât și raportul mai sus amintit al CC al SGG, dar a preferat să
le ignore oferind o interpretare de factură calomnioasă a acestei activități a
IICCMER.
2. Președintele Consiliului Științific, prin statut pe baza HG 134/2010,
este numit de Primul Ministru. IICCMER sau Guvernul României, ca instituție
tutelară, nu realizează un contract de muncă cu Președintele Consiliului Științific,
el fiind neremunerat.
Conducerea IICCMER a decis pe baza activității IICCMER și
prin prevederile din HG 134/2010 (Art 4^1(3)/(4)/(5)) privind responsabilitățile
Președintelui CS să aloce un număr de telefon pentru profesorul Vladimir
Tismăneanu pentru a menține un contact permanent cu conducerea și cercetătorii
IICCMER în vederea realizării agendei de activitate anuală. Precizăm că
deciziile Președintelui CS, conform HG 134/2010, au impact direct asupra
agendei de proiecte a institutului și a implementării acesteia, prin urmare
acesta având dreptul la facilități similare precum personalul contractual.
Cheltuielile de cazare în perioada șederii în România au
fost decontate în baza unui proiect ce prevedea atât evaluarea și realizarea
proiectelor IICCMER cât și activitatea de promovare a activității IICCMER de
către Președintele Consiliului Științific în baza prevederilor HG 134/2010.
Activitatea profesorului Tismăneanu în perioada călătoriilor în România poate
fi dovedită prin programul zilnic al acestuia în săptămânile respective. Acest
program (rapoartele conexate nr. 1486/10.08.2012) a fost pus la dispoziția CC
al PM, care a preferat să îl ignore.
Precizăm că CC al PM a avut la dispoziție o raportare
detaliată a activităților membrilor Consiliului Științific în cadrul
proiectelor în care au fost implicați (rapoarte scrise – vezi de exemplu
paginile 20-22 din raportul de activitate din 2010 și pagina 92 din Raportul de
activitate 2011 cât și rapoartele conexate nr. 1487/10.08.2012, materiale
promoționale, reacții în presă,înregistrări audio/video, fotografii). Aceștia
le-au ignorat în realizarea raportării.
Precizam că întreaga activitate a IICCMER, a membrilor
conducerii și a angajaților a fost publică și total transparentă. Toate
activitățile aprobate în cadrul Comitetului Director și desfășurate de institut
se pot regăsi pe site-ul instituției atât ca prezentare cât și ca raportare
odată cu încheierea acțiunilor culturale în cauză.
3. Conferințele în străinătate ale
angajaților IICCMER au fost parte integrantă a strategiei conducerii IICCMER de
a promova pe plan internațional activitatea individuală și instituțională a
institutului, precum și realizarea unor parteneriate, formale sau informale, cu
instituții de cercetare din alte țări.
Conferințele au avut ca scop și promovarea unor proiecte
anume construite de conducerea IICCMER pentru spațiul internațional de studiu
al comunismului: de exemplu, anuarul internațional History of Communism in Europe.
Deplasările în străinătate s-au realizat legal si au fost
alocate echilibrat, atât pe criterii științifice cât și cu scopul de a încuraja
inițiativele individuale ale cercetătorilor. Majoritatea angajaților IICCMER au
beneficiat de acestea, inclusiv membri ai actualei conduceri a institutului.
Toți cercetătorii IICCMER, indiferent de funcție, care au solicitat finanțare
pentru participarea la conferințe internaționale au primit, în urma deciziilor
Comitetului Director și în limita posibilităților financiare, fondurile pentru
astfel de deplasări.
Precizam că CC al PM dezinformează cu buna știință
publicul românesc. Scrisorile sau e-mailurile de invitație la conferințe și
referatele de deplasare aferente precizează foarte clar tipurile de cheltuieli
acoperite de instituțiile gazda și de IICCMER cât și perioada pentru fiecare
tip de cheltuială. În toate cazurile amintite de comunicatul CC al PM, cheltuielile
acoperite de IICCMER au fost specifice și au acoperit o perioadă bine
delimitată. În cazul în care instituția gazdă a acoperit anumite cheltuieli
acestea sunt specificate pentru o perioadă menționată foarte clar. Ele nu se
suprapun cu cheltuielile acoperite de IICCMER.
CC al PM generalizează cu rea voință, dezinformând
publicul și calomniind reprezentanți ai fostei conduceri legat de modul de
realizare al deplasărilor în străinătate.
4. CC al PM minte flagrant când acuză fosta conducere de nerealizare a
proiectelor din planul anual de activitate. Rapoartele de activitate pe anii
2010 și 2011, care pot fi găsite pe site-ul IICCMER, detaliază în mod
concludent și pertinent câte și ce proiecte au fost finalizate de către
institut în anii în cauză.
Considerăm scandalos că o instituție de audit își arogă
dreptul de a evalua activitatea științifică a unei conduceri validate epistemic
național și internațional.
Remarcăm totodată că marea majoritate a proiectelor
implementate de actuala conducere IICCMER sunt proiecte aprobate pe bugetul din
2012 de fosta conducere a institutului. În mare parte, activitatea actuală a
IICCMER reprezintă finalizarea proiectelor demarate în perioada mandatului nostru,
pe care noi nu am mai reușit să le ducem la bun sfârșit din cauza demiterii din
funcțiile executive a profesorilor Vladimir Tismăneanu si Ioan Stanomir de către
premierul Ponta.
Pe parcursul intervalului martie 2010-mai 2012 instituţia nu a acţionat în niciun fel
partizan, onorând, în acelaşi timp, prin campanii educaționale memoria
victimelor regimului comunist. IICCMER a continuat eforturile de arheologie
forenzică, a elaborat materiale documentând abuzurile împotriva drepturilor
omului, prezentând organelor abilitate elementele necesare încadrării juridice
și a promovat legislație care să faciliteze judecarea crimelor și abuzurilor
săvârșite în perioada comunista.
5. Corectura volumului Dr. Raluca Grosescu în vederea publicării a făcut
parte din inițiativa conducerii IICCMER de a susține parțial publicarea la
edituri internaționale importante, în limbi de circulație mondială, cercetarea
angajaților și partenerilor IICCMER. În cadrul aceleiași inițiative ICCMER a demarat
proiectul anuarului internațional History
of Communism in Europe și proiectul realizării unui volum în limba engleză
bazat pe cele două volume publicate la editura Polirom despre politica pronatalistă
a regimului comunist. Precizăm că alocarea fondurilor pentru respectivul
document a fost realizata de actuala conducere a IICCMER.
Observăm că CC al PM face o gravă confuzie între publicarea online pe site-ul
unei universități a unei teze de
doctorat (procedură standard) și publicarea, la peste un an, a unui manuscris modificat
și revizuit al tezei sub forma de volum la o prestigioasă editură universitară. Conform acestui corp de audit
nu ar mai fi posibilă modificare și transformarea unei teze de doctorat în
carte.
Negăm așadar în totalitate acuzațiile CC al PM. Comunicatul CC al PM reprezintă un caz scandalos de
politizare a unei instituții publice. Documentul în cauză conține denaturări
flagrante ale faptelor și a realității, singurul său scop fiind unul electoral
și de denigrare publică a profesorilor Vladimir Tismăneanu și Ioan Stanomir cât
și a fostei conduceri a IICCMER.
Membri ai conducerii
IICCMER în perioada martie 2010 – mai 2012:
Vladimir
Tismăneanu, Președinte al Consiliului
Științific
Ioan Stanomir, Președinte Executiv
Mihail Neamțu, Director Științific (martie 2010 – 15
septembrie 2011)
Cristian Vasile, Director Științific (septembrie 2011-mai
2012)
Bogdan C. Iacob, Secretar al Consiliului Științific
Raluca Grosescu, Director Departament Politici Publice și
Parteneriate
(aprilie 2010 – iulie 2012)
Adrian Cioflâncă, Director Departament de cercetare
„Societate, economie, instituții” (aprilie 2010-26 martie 2012)
Damiana Oțoiu, Director Departament de cercetare „Exil și
minorități”
Angelo Mitchievici, Director Departament de cercetare
„Ideologie și cultură”
Marius Stan, Redactor șef „History of Communism in
Europe” și Director Departament
de cercetare „Societate, economie, instituții” (29 martie
2010-24 iulie 2012)
Comentarii