CĂTRE PARTIDE: MODERNIZAŢI-VĂ!
Autor: Adrian CIOFLANCA
Data publicării în Ziarul de Iaşi: 31 martie 2010
Exista o legatura directa intre slabele performante la guvernare sau pierderea alegerilor si lipsa reformelor din partide.
Partidele nu obisnuiesc sa faca o legatura directa intre pierderea alegerilor si lipsa de reforme in interiorul lor. Cauzele si vinovatii de serviciu sint candidatii, "anumiti" candidati, guvernul si "erodarea fireasca la putere" sau, in oglinda, lipsa resurselor in opozitie, contextul, criza, ghinionul, fortele oculte care "au falsificat alegerile" etc. Evident, conteaza si toate acestea, cind este cazul, dar daca responsabilii din partide nu vor fi dispusi sa se uite mai atent la problemele partidului pe care il ghideaza, atunci nu vor putea preveni sau intelege esecul.
Partidele au o imagine extrem de proasta la nivel public, stim asta foarte bine din sondaje, nu trebuie sa mai intram in detalii. Insa, contrar la ceea ce cred oamenii politici, imaginea proasta nu este o fatalitate. Nu toate partidele sint evaluate la fel - unele sint privite mai rau, altele mai putin rau. Tendinta generala este negativa pentru ca toate seamana in rau, nu pentru ca sint condamnate a priori la impopularitate. Altfel, insa, publicul este destul de atent la masurile de modernizare, atunci cind sint facute sau cind sint aminate, si se pozitioneaza in consecinta.
Ca nu se poate fara partide stiu partidele foarte bine, si acesta este motivul relaxarii si inertiei lor. "Nu sintem grozave, dar sintem un rau necesar, nu aveti ce ne face", par a sustine formatiunile politice la unison. Este adevarat, in acest moment nu poate fi conceputa democratia fara partide politice. Dar la fel de adevarat este ca partidele pot deveni irelevante in general si in distributia puterii in particular. Aceasta, o data pentru ca publicul se poate satura sa tot astepte reforme dintr-o zona de unde nu vor veni niciodata si apoi pentru ca diferite grupuri de actiune sau de interese vor gasi formule mai flexibile, mai eficiente de expresie si actiune publica, de acces la putere, la zona guvernamentala, la resurse, la decizii din domenii vitale.
Daca ne uitam atent, se intimpla deja acest lucru. Au aparut personaje (oameni politici centrali sau locali, diferiti decidenti din justitie, administratie, servicii, oameni de afaceri, intermediari etc), grupuri, organizatii si firme care se pricep foarte bine sa scurtcircuiteze parcursuri formale, sa o ia pe scurtatura, sa influenteze decizii, sa obtina fonduri, contracte si posturi peste rind, sa creeze opinie etc. In unele cazuri este vorba despre coruptie si trafic de influenta, dar alteori vorbim doar de diferite forme de lobby, de socializare si agregare a intereselor dincolo de partide - lucruri care nu se vad foarte bine din afara, dar care conteaza din ce in ce mai mult. Luati, ca exemplu, modalitatile in care se obtin bani, contracte, decizii, posturi din zona guvernamentala. Asistam la forme de darwinism social si institutional ajunse la cote paroxistice, iar criza, putinatatea resurselor agraveaza situatia. Fiecare se descurca cum poate, transpartinic, in functie de legaturile utile de care beneficiaza. Seamana un pic lucrurile cu anii '80, cind, din cauza crizei economice, fiecare secretar de partid, director de fabrica si sef de institutie se zbatea cum putea ca sa obtina semnaturi si bani de la "centru".
Romania nu este nicidecum o exceptie. Sint vechi si iarasi actuale in Occident discutiile despre "criza partidelor", despre "irelevanta" lor, despre "anacronismul" lor discursiv si organizatoric. Pentru cei interesati, semnalez o buna sinteza a acestor discutii in cartea fundamentala editata de R. Gunther, J. R. Montero si J. Linz - Political Parties: Old Concepts and New Challenges, 2002. Fireste, nimeni nu isi imagineaza, cel putin deocamdata, democratie fara partide. Asta nu inseamna insa ca ele nu isi pot pierde din importanta pe scena democratica, mai ales daca nu se adapteaza si nu tin pasul.
Partidele de la noi presteaza prost mai toate functiile pe care ar trebui sa le indeplineasca: reprezentarea si mobilizarea oamenilor si comunitatilor, agregarea si articularea valorilor si intereselor, recrutarea de elite bine pregatite, elaborarea de proiecte si politici publice moderne etc. Formatiunile si mai ales filialele acestora din teritoriu sint adunari mai degraba intimplatoare, pe care nu le consolideaza adeziunea la niste valori, ci timpul, socializarea, participarea la beneficiile si complicitatile puterii, opozitia fata de ceilalti etc. Liderii de partid se reprezinta in primul rind pe ei si clientela lor - care nu se suprapune perfect peste partid. De un proces profesionist, sistematic, transparent de recrutare a elitelor nici nu poate fi vorba. Partidele sint gasti relativ inchise, cinice, autiste, in care profesionistii sint primiti rar si aleatoriu, pentru a fi storsi sau pentru a fi afisati in geam. Sa ne intelegem, exista oameni de valoare in partide, dar acestia - in afara cazului in care nu se molipsesc de "regulile jocului" - cel mai adesea ramin stingheri, izolati, in permanenta ultragiati si nauciti de prostia, ignoranta, egoismul, grosolania, ostentatia, precum si de securismul, cinismul, haosul si coruptia din jur. Procesul de luare a deciziilor este cetos, haotic, netransparent, viciat de interese corupte si conflicte personale. Acesta este mediul in care se fabrica politici publice si nu este de mirare ca ies aiurea. (Va urma)
Catre partide: modernizati-va! (II)
Autor: Adrian CIOFLANCA
Data publicării în Ziarul de Iaşi: 1 aprilie 2010
Pentru a ramine relevante, partidele trebuie sa se democratizeze, sa se deschida si sa reprezinte mai atent agende care nu se vad de la tribuna.
Paradoxal, deocamdata, partidele isi pastreaza importanta in Romania, intr-o masura destul de mare, tocmai din cauza defectelor lor. Politizarea extinsa prin care trecem dupa fiecare scrutin face partidele atragatoare pentru cei care vad in ele institutii de plasare a fortei de munca, furnizoare de bunuri si servicii, agentii de impresariat sau brokeraj, grupuri de lobby sau trafic de influenta etc. Liderii politici joaca rol de gatekeeper - de portari care filtreaza strict, corupt si pradalnic resursele statului. Au acaparat atit de mult din sfera publica, incit este destul de greu de ocupat o pozitie in zona bugetara fara o conectare la retelele politice.
Cu toate acestea, asocierea cu partidele politice, oricit de folositoare ar fi, ramine ambarasanta, cu costuri mari de imagine si demnitate personala, obositoare si stresanta - motiv pentru multi care si-au construit o cariera independenta de a nu face pasul spre politica si de nu investi incredere in partide. Oamenii de afaceri care actioneaza contra-cronometru, eficient si la scara mare, sint ingroziti de mlastina din formatiunile politice
, de atmosfera "dummy", suficienta, fara orizont si flaminda de acolo. Iar pentru oamenii obisnuiti partidele nu par decit niste gasti lucrative in folosul citorva - ceea ce nu este chiar exagerat.
Ce ar fi de facut? Solutiile exista, pentru ca au fost practicate de altii care s-au confruntat cu "criza partidelor", numai sa existe vointa pentru a fi selectate si aplicate. Inainte de orice, partidele trebuie sa functioneze democratic in interior - bazindu-se pe competitie, corectitudine, competenta, transparenta si responsabilitate. Daca liderii devin patroni si sint ascultati slugarnic, daca gastile fac regulile de fier din interior, daca deciziile sint luate prin mecanisme obscure, daca dezbaterile sint aminate sau lipsite de continut sau daca alegerile interne sint aranjate, trebuie sa fie clar ca partidele nu vor fi in stare sa produca lideri eficienti si specialisti seriosi, reflectie temeinica si reactie prompta, o buna mobilizare si guvernari durabile.
Organizatoric si discursiv sint de facut, de asemenea, schimbari importante. Traim in epoca catch-all-ismului, nu are rost sa ne ascundem dupa deget si sa acuzam cu bigotism ipocrit un partid sau altul ca nu are identitate si doctrina. Toate partidele de la noi (si nu numai) sint oportuniste si amesteca politici de stinga si de dreapta, pentru ca nu mai traim in vremea marilor convingeri si nici in aceea a electoratelor stabile si clar structurate social si ideologic. Marea problema a partidelor de tip catch-all este ca sint ale tuturor si ale nimanui in mod special. Lumea in care traim este mai globalista si mai localista si fragmentata totodata. Partidele ar trebui sa combine politica de atragere extensiva cu servirea unor interese de reprezentare de la nivel parohial, micro-social. In aceeasi masura, formatiunile politice ar trebuie sa se dezvolte sectorial - profesional si demografic, sa institutionalizeze interese sectionale, pentru a raspunde mult mai precis unor agende specifice. Corolarul acestei noi orientari ar fi sporirea capilaritatii sociale a partidelor, dublata de descentralizare organizatorica, care ar avea mai multe efecte benefice: ar apropia partidele de oameni si de diferite agende care nu se vad de la tribuna, ar ajuta interactivitatea si mobilizarea electorala, ar furniza, printr-un sistem mai bine organizat de stringere a fondurilor si cotizatiilor, surse de venit care ar mai scoate partidele din sfera de influenta a unor lideri-patroni.
De asemenea, partidele ar trebui sa lucreze la capitolul reactie rapida. Traim intr-o lume grabita, iar daca proiectele si cererile oamenilor se gripeaza din cauza birocratiei interne, a obtuzitatii si a certurilor fratricide, atunci nimeni nu o sa se mai bazeze pe partide. Sint lucruri de invatat de la mijloacele noi de agregare a intereselor, pomenite anterior, care actioneaza eficient
apasind pe acceleratie si folosind shortcut-uri legale
.
Daca partidele doresc sa atraga oameni de valoare - inca nu este clar ca vor asta -, atunci trebuie sa se deschida, sa-i integreze si sa-i asculte pe noii veniti. Si sa schimbe cele pomenite mai sus, pentru ca nu se vor gasi foarte multi care sa-si riste reputatia pentru a intra intr-un partid oligarhizat, obtuz, greoi si mafiotizat. Si, pentru ca a venit vorba de mafii, este obligatoriu ca partidele sa dezvolte anticorpi impotriva coruptiei interne, sa utilizeze mecanisme de suspendare si excludere automata, care sa nu depinda de voturi si prietenii, pentru cei implicati in cazuri de coruptie.
Pe scurt, partidele au nevoie, pentru a ramine pe piata, de democratizare, deschidere, competenta, transparenta, responsabilitate, capilaritate si flexibilitate. Adica de modernizare...
Comentarii