CURTEA CONSTITUŢIONALĂ ŞI LUSTRAŢIA (II)

Autor: Adrian CIOFLÂNCĂ
Data publicării în Ziarul de Iaşi:  28 iulie 2010
Sesizarea PSD-PC "normalizeaza" regimul comunist,  uitind ca a fost un regim totalitar, represiv.
Motivatia  Curtii Constitutionale (CC) pentru respingerea Legii lustratiei este  formulata, cel putin pe alocuri, cu incredibila stingacie. De exemplu,  ce intelegeti din urmatoarea fraza: „Curtea Constitutionala considera ca  lustratia se poate constitui ca reper moral, de rememorare a victimelor  comunismului...". Cum poate fi lustratia reper moral si de cind are ea o  functie comemorativa? Avem, asadar, contributii insolite la teoria  justitiei de tranzitie. Dupa cum am putut afla, motivatia deciziilor CC  este scrisa, de multe ori, de magistratii-asistenti ai celor 9  judecatori titulari ai Curtii, asa ca nu stim cine este autorul real al  grozaviei de mai sus. Oricum, textul a fost asumat de CC si este  ambarasant ca o institutie atit de importanta in Romania iese public cu asa ceva. Este problematica, dupa parerea mea, si  practica de a motiva in scris post-factum, la distanta de saptamini, o  decizie luata prin vot in prealabil. Asadar, avem intii decizia, dupa  care, la mare distanta, urmeaza un act de compunere, si de imaginatie  pina la urma, prin care sint cautate argumentele pentru a rationaliza si  justifica post-factum decizia luata. 
Problemele  cele mai mari ale motivatiei CC sint insa de continut. Care continut  este, in mare parte, previzibil, pentru ca, in spatiul public, dar si in  lumea juristilor, s-a creat in ultima vreme o vulgata, un corpus de  „idées reçues", care sint opuse automat politicilor de decomunizare.  Aceste idei se regasesc atit in sesizarea facuta de cele doua camere ale  Parlamentului, prin semnatura alesilor PSD si PC, la Curtea  Constitutionala, dar si in motivatia CC, care, de altfel, reia  argumentele sesizarii in 7 din cele 10 pagini ale documentului. 
In primul rind, citeva cuvinte despre sesizarea PSD.  Citez din documentul de 30 de pagini trimis de deputati, usor diferit si  mai lung decit cel semnat de senatori. Textul contine foarte multe  enormitati si erori, dar din pacate nu exista spatiu pentru a le discuta aici in detaliu.
Semnatarii,  in mare parte anonimi, unii cu functii in aparatul PCR inainte de 1989, considera ca prevederile legii sint  „nedemocratice, abuzive la rindul lor si mai ales neconstitutionale".  Sint invocate, pentru a crea un efect de acumulare, numeroase articole  din Constitutie cu care legea ar intra in contradictie, dar care, de  fapt, nu au nici o legatura cu subiectul. De pilda, sesizati cumva  legatura lustratiei cu art. 4/1 care spune ca „Statul are ca fundament  unitatea poporului roman si solidaritatea cetatenilor ei"? Sau cu  articolul 45: „Accesul liber al persoanei la o activitate economica,  libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sint  garantate"? 
Se intreaba semnatarii sesizarii:  „...cum se poate justifica in anul 2010, (virgulele puse aiurea, precum  si erorile de exprimare si culegere apartin autorilor, n.a.) ca  apartenenta unei persoane intr-o structura politica cu douazeci de ani  in urma este o nedemnitate care trebuie sanctionata?". Si continua: „...  daca in privinta categoriilor asa-zisilor activisti de partid, se  intelege ca «vina» lor este apartenenta politica, nu se intelege de ce  se aplica aceeasi sanctiune, unor persoane care au ocupat functii de  specialitate, profesionale: judecatori, procurori, ambasadori, consuli,  ofiteri etc.". Insolenta si ignoranta acestui text sint revoltatoare. 
Regimul totalitar comunist este confundat cu un regim  politic democratic si legitim, cu o structura politica oarecare in care  optiunea politica era rezultatul unei alegeri onorabile, libere si  gratuite, intr-un mediu pluralist. Aceasta „normalizare" a comunismului,  comparabila cu normalizarea nazismului in anii '80, in timpul „certei  istoricilor" din Germania, falsifica grav si estetizeaza natura  criminala, represiva a comunismului, a carui dimensiune recluzionara,  funesta era evidenta celor mai multi dintre cei care l-au trait.  Comunismul a fost ca un dat pentru cea mai  mare parte a populatiei, incasat pasiv, luat ca atare, tratat cu  evazionism pe cit posibil, nu rezultatul unei libere optiuni. In acelasi  timp, insa, a fost o oportunitate pentru  profitori, carieristi, cinici sau ignoranti, pentru cei minati de ideea  ascensiunii sociale, profesionale si politice cu orice pret.  In cazul acestora din urma, da, putem vorbi despre o  optiune personala, pentru ca intrarea si ascensiunea in  aparatul comunist, de partid, dar si de stat, presupunea costuri etice  cunoscute si anticipate, pe care cei care au facut pasul au fost dispusi  sa le plateasca in detrimentul demnitatii personale. Participantii la sistemul de beneficii al puterii comuniste au fost minati de calcul personal,  constienti fiind ca servesc un regim nefast si ca, in multe cazuri,  fericirea lor se construia pe nefericirea altora. In comunism, totul era  politic si ideologic, asa incit nu existau pozitii strict tehnice.  Oamenii din justitie serveau nu un stat de drept, ci justitia  socialista, specifica si aberanta in multe privinte. Specialistii in  economie contribuiau la constructia unei utopii nefunctionale care facea  victime. Constructorii puneau in practica hidoasa idee comunista de  urbanism. Si asa mai departe. Ca sa nu mai vorbim ca „profesionistii"  din Securitate erau protectorii unui stat totalitar. 
Sesizarea PSD acuza blamul colectiv pe care lustratia  l-ar produce, dar elaboreaza totodata un pardon colectiv, afirmind ca  aderenta la ideologia si structurile comuniste era explicabila prin  lipsa optiunii. Aceasta scuza colectiva opereaza, de fapt, pervers, ca o  acuzatia colectiva, presupunind ca toata lumea a aderat la ideologia si  structurile comuniste si ca toata lumea s-a comportat la fel. Este  adevarat ca regimul s-a bazat intr-o mare masura pe cooptare si  colaborationism, totusi doar o parte au facut compromisuri majore,  intrind in aparatul puterii comuniste. Altfel, au existat oameni care  si-au asumat marginalitatea, miscindu-se pe cit posibil in sociabilitati  alternative in care modelul occidental, publicatiile si radiourile  occidentale dadeau un alt ton. Lustratia i-ar fi evidentiat pe aceia  care au gasit calea biografica mai usoara, facind pactul cu regimul si  participind la raul comunist. (Va urma)

Comentarii