marți, 30 octombrie 2007

Patologii rutiere

Patologii rutiere
Autor: Adrian CIOFLANCA
Data publicarii in Ziarul de Iasi: 18/04/2007
Traficul din Romania se transforma intr-un calvar din cauza autoritatilor, dar si a soferilor
Ca sa fii sofer astazi ai nevoie de stomac tare si nervi de otel. Daca esti slab de inger, este de preferat ori sa stai acasa, ori sa iei autobuzul, taxiul sau trenul. Altfel risti sa-ti creasca tensiunea, sa te usture stomacul sau sa te doara capul. Poti sa fii calmul intruchipat, politicos pina la Dumnezeu, placid pina la senilitate, in trafic - nu este chip - te enervezi, orice ar fi. E imposibil sa nu dai de vreun prost care iti strica ziua. Situatia e cu atit mai greu de gestionat cu cit masina face parte tot mai mult din noul stil de viata al romanilor. Asa cum arata mai multe studii recente, in ultimii ani, gratie stabilitatii economice, in Romania s-au produs, mai ales in spatiul urban, mutatii semnificative in organizarea vietii cotidiene si a vacantelor. Masina, personala sau de firma, a ajuns sa fie indispensabila pentru mersul la serviciu, pentru cumparaturile de la hipermarket sau mall, pentru plimbarea prin oras, cu treburi sau de fandoseala, ori pentru mersul in concediu. In aceasta tendinta se amesteca necesitatea stricta, moda si naravul. Pentru unii, masina este ca aerul, pentru altii, ca o haina de firma, in fine, pentru destui este ca tigara. Parcul auto din fiecare oras mare creste cu mii de masini anual. Unde vom ajunge in ritmul acesta, nimeni nu stie. Cert este ca deja sintem in pragul sufocarii, din cauza subproiectarii retelei de drumuri si a locurilor de parcare. Romania a fost construita pentru a fi o tara socialista cu masini putine si restrictii de circulatie. Este complet nepregatita pentru frenezia capitalista. In Iasi, traficul a ajuns deja foarte greu de suportat. Nu este ca la Bucuresti, unde iti petreci viata la volan, dar nu va dura mult pina vom ajunge acolo. Lucrurile s-au schimbat dramatic, vizibil, in ultimii 3-4 ani. In 2004, in Iasi erau inregistrate peste 63.000 de masini; in 2005 si 2006 parcul auto a crescut cu cite 3.000 de autovehicule anual; iar in ultimul an s-a inregistrat un plus exploziv de 7.000 de masini, parcul auto ajungind la peste 76.000 de autovehicule, private sau de firma. La inceput a fost congestionat centrul, mai nou ambuteiajele blocheaza caile de acces spre marile magazine si in curind se va da batalia pe strazile de cartier. De ce am ajuns aici? In primul rind, din cauza lucrurilor despre care am vorbit - cresterea spectaculoasa a numarului de masini, in contrast cu posibilitatile de trafic si parcare oferite de oras. Dar daca ar fi numai aceasta, tot ar fi bine. Exista lucruri suplimentare care depind de autoritati, de soferi si pietoni, care contribuie la a face traficul infernal. Starea drumurilor in Iasi este oribila. De nesuportat! Rusinoasa! Pina si Vasluiul arata mai bine. Ca sa nu mai vorbim de Galati sau Piatra Neamt, care au trecut prin asfaltari generale exemplare. Primaria Iasi a creat in trei ani de zile tot atitea locuri de parcare cite au facut dintr-un foc hipermarketurile recent deschise, Selgros si Kaufland. Continuam sa ne intrebam, cu nesidimulat interes, ca si acum un an sau doi, cu ce se ocupa primarul Gheorghe Nichita? Asta, in afara de Poli... Ce-o fi facind la Primarie zi lumina, Dumnezeu stie. Dupa aproape trei ani de mandat, nu se vede mai nimic. Piata Unirii, care zace in increat, din cauza prostiei, a incompetentei si a intereselor oneroase, este cea mai buna metafora pentru a descrie performantele primarului. Intelegem ca, pina la urma, va fi o mare campanie de asfaltare si de creare de parcari, realizata dintr-un imprumut extern. Insa aceasta campanie este prea aproape de urmatoarea campanie electorala pentru a nu ne gindi din nou ca Nichita ne ia de prosti. Primarul aplica o veche reteta de cistigat alegeri, care, din pacate, a reusit de foarte multe ori. Oricum, nu ne aducem aminte ca in programul electoral al lui Gheorghe Nichita sa se fi spus ca iesenii vor circula in conditii bune doar jumatate de an (in cel mai bun caz) din cei patru ani de mandat.Autoritatile si-au adus contributia la complicarea suplimentara a traficului si prin eforturile recente de reglementare, prin semaforizare, sensuri unice si schimbarea indicatoarelor. Reglementarea era cu adevarat necesara, insa modul haotic, neprofesionist (si foarte costisitor) in care a fost pusa in practica a creat haos in loc de ordine. Restul "meritului" pentru haosul de pe strazi apartine soferilor si pietonilor. Strazile sint pline de soferi iresponsabili, tupeisti, nepriceputi. A crescut numarul masinilor si al permiselor, dar nu si doza de inteligenta si bun simt. In categoriile iresponsabililor si tupeistilor intra baietii de bani gata cu masini nervoase, blondele de pe SUV-uri, taximetristii, soferii de pe TIR-uri sau cei cu masini de firma carora le plateste firma asigurarile si reparatiile. In categoria nepriceputilor si prostilor intra domnii si domnisoarele cu permisul obtinut pe sub mina, tarani-oraseni incerti care s-au trezit la volan, bunici din alta lume etc. Daca te iei dupa graba si lipsa de rabdare de pe strazile din Romania, ai avea impresia ca sintem o tara neinchipuit de eficienta. Ca tot romanul, soferul autohton sufera de boala bagatului in fata. Viteza tembela, depasirile nebunesti, schimbarile de directie fara discernamint si fara semnalizare (semnalizatul este un obicei pe cale de disparitie!), iesirile hazardate de pe strazi fara prioritate, excesul de claxon, de grobianism si misoginism - toate acestea constituie ingrediente cotidiene ale traficului de la noi. Soferul nostru moare de oftica daca trebuie sa stea la rind, sa respecte regulile si sa-i respecte pe ceilalti. Crede ca este luat de fraier. Pietonii sint la fel de grabiti. Ca niste kamikaze, se lanseaza bezmetic pe trecerile de pietoni sau de-a dreptul pe strada, fara sa se asigure, fara sa judece situatia din trafic. Nu conteaza ca e aglomerat, ei stiu una si buna, ca trebuie sa treaca strada aici si acum! Iar cind ajung pe strada nu se mai grabesc deloc, sint ca pe bulevard. Desigur, exista si situatia, la fel de inacceptabila, in care soferii mina pietonii ca pe oi, trecind razant pe linga ei, la intimidare. Daca mai tinem cont ca pe strazile de la noi este inflatie de treceri de pietoni, avem imaginea nebuniei care se naste. Cum s-ar putea ameliora situatia? Pai, ar trebui in primul rind ca autoritatile sa-si faca treaba asa cum au promis - sa construiasca soseaua de centura si pasajele despre care au vorbit, sa asfalteze strazile si sa creeze locurile de parcare trimbitate. Apoi, Primaria si Politia rutiera ar trebui sa-si ia mai in serios misiunea de reglementare. Desi lucrurile s-au mai schimbat in ultima vreme, politistul continua sa fie mai degraba un vinator de sanctiuni si spagi, decit un factor de ordine eficient in trafic. In fine, practicile soferilor si pietonilor trebuie sa se schimbe, mai de voie, mai de nevoie, pentru a avea, pina la urma, un trafic cit de cit civilizat.

Niciun comentariu: